Sesjonen om Heimebane under Nordiske mediedager i Bergen.
Sesjonen om Heimebane under Nordiske mediedager i Bergen.

Heimebane:

«Vi ønsket å si noe om det å være kvinne i et manns­dominert miljø - og vi ville lage noe som kunne treffe bredt»

Og det traff de med. 750.000 har fått med seg tv-suksessen «Heimebane» på NRK denne våren. Sesong 2 er allerede under planlegging.

TV-serien «Heimebane» har blitt en braksuksess for NRK, og har hittil blitt sett av rundt 750.000 personer på deres ulike plattformer, ifølge serieskaperne.

Det gjør det til en av årets mest sette tv-serier i Norge.

Under Nordiske mediedager i Bergen presenterte serieskaper Johan Fasting, produsent Vilje Kathrine Hagen og regissør Yngvild Sne Flikke hvordan de har jobbet fram seriesuksessen.

Vilje Kathrine Hagen, Johan Fasting, Yngvild Sve Flikke og Axel Bøyum på Mediedagene i Bergen. Foto: Eira Lie Jor

- Vi ønsket å si noe om det å være kvinne i et mannsdominert miljø, og vi ønsket å lage noe som kunne treffe bredt, det vil si både det fotballinteresserte publikummet og de som er interessert i dramaserier, sier regissør Flikke. 

Med seg på scenen hadde de skuespiller Axel Bøyum, som spiller fotball-talentet Adrian Austnes i serien og moderator Marte Spurkland.

 

Ville lage noe som kunne treffe bredt 

I serien møter vi fotballtrener Helena Mikkelsen, som spilles av Ane Dahl Torp, som tar over som hovedtrener for det nyopprykkede eliteserielaget Varg ved sesongstart.

Å være eliteseriens første kvinnelige hovedtrener kommer ikke uten utfordringer, og serieskaperne ønsket å vise fram dette. 

- Jeg jobber med manusideer ut fra tanken om at hovedkarakteren alltid bør være en kvinne. Da ønsket var at serien skulle handle om fotball var mye av grunnlaget lagt allerede der, sier serieskaper Fasting. 

Serien har fått mye skryt for å både ta opp en rekke vanskelige temaer, blant annet seksuell trakassering og angst. 

- Jeg hat aldri hatt noen stor interesse for fotball, og har kanskje sett én kamp i mitt liv. Likevel var det noe med konseptet og tematikken for denne serien som traff meg. Hadde det skulle være en serie om en mannlig fotballtrener, hadde det nok ikke truffet meg, sier regissør Yngvild Flikke

 

Metoo-kampanjen har bidratt positivt

Serieskaperne fortalte at de flere ganger har blitt spurt om hvordan de kunne lage episoden som kanskje har fått mest oppmerksomhet, episoden som tar opp seksuell trakassering, lenge før metoo-kampanjen satte seksuell trakassering på dagsorden over store deler av verden. 

- Metoo-kampanjen er et opprop mot årevis med urettferdig behandling. Det er ikke noe sjokkerende at den episoden er laget før metoo-kampanjen. Det er mer sjokkerende at det ikke har kommet før, sier produsent Flikke. 

- Det store spørsmålet er jo om man hadde fått like mye oppmerksomhet hvis det ikke hadde vært for metoo-kampanjen, legger hun til. 

 

Veien videre

Etter den store suksessen med sesong én, er det ingen hemmelighet at det er store forventninger knyttet til sesong to. 

- Det er ikke det jeg går rundt og tenker på hele dagen, men det sniker seg inn innimellom. Vi må jo følge opp, men vi skal jo ikke bare det, vi skal jo gjøre det enda bedre og enda større, sier produsent Vilje Kathrine Hagen. 

Ingen av serieskaperne ønsket å røpe noe konkret om innholdet sesong to, annet enn at produksjonen allerede er i gang, og at siste episode av sesong en gir et godt frampek på hva seerne kan vente seg av sesong to. 

- Hvis man har sett slutten av sesong en, så peker den tydelig framover. Helena er forlatt, Adrian fikk ikke kjæresten sin og klubben har mistet hovedsponsoren sin, sier Fasting. 

Produksjonen av sesong to er allerede i gang, og det er ventet at serien skal ha premiere på NRK i 2019.

Til toppen