Helle Skjervold i Google Norge har satt skyhøye mål for ferien: Lese en hel roman uten at barna på ett og tre år forstyrrer henne.
Helle Skjervold i Google Norge har satt skyhøye mål for ferien: Lese en hel roman uten at barna på ett og tre år forstyrrer henne. (Foto: Privat)

Sommerpraten:

Helle Skjervold i Google Norge: – Jeg gjorde mange dumme ting i Stavanger Aftenblad-redaksjonen som 19-åring

Helle Skjervold har fortsatt dårlig samvittighet for at hun kostet Aftenbladet-redaksjonen 6000 kroner ved å utløse innbruddsalarmen - på vei hjem fra sin aller første kveldsvakt i avisa.

 I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. Neste kvinne ut er Helle Skjervold i Google Norge.

 

– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2019?

– Det er vanskelig å komme utenom lyd-boomen, selv om det ikke er en splitter ny trend. Ekstremt mange norske medieaktører kaster seg på enten podcast-formatet eller skreddersydde nyheter til stemmestyrt teknologi. Av norske har jeg en fast gullrekke: fra Aftenpodden, Giæver & Gjengen, Forklart, Mamma Jobber, Mandagsmøtet og E24-podden - også sjekker jeg stadig ut nye serier, men gir opp etter et par episoder. Det er godt mulig podcasten er det nye mikrobryggeriet, med en lokal overetablering og varierende mekket-på-roterommet-kvalitet, men som forbruker av begge er det bare å takke og bukke for mangfoldet!

– Hva er årets flause til nå?

– Er det ikke den Starbucks-koppen i Game of Thrones, da?

– Hvilken bransjeperson har inspirert deg i år?

– Hatten av for måten Martin Jøndahl i VGTV har dyrket frem profiler som Harm & Hegseth og Funkygine på, og knekt en kode for hvordan tradisjonelle tabloidaviser og interessante influensere kan få maks ut av hverandre på - og sammen nå et nytt publikum. 

– Hva gjør du i sommer?

– I Google har jeg lært å sette meg stretch goals, så jeg satser knallhøyt: målet er å uforstyrret lese ut en hel roman i løpet av familieferien i USA med våre to barn på ett og tre år. De har nok andre planer, så ønsk meg lykke til.

– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?

– Jeg bytter heldigvis ut vanene når jeg er på ferie, og slutter å frenetisk sjekke norske medier og utenlandske tech-sider i et evig kjør. Til gjengjeld ser jeg masse på de amerikanske 24-timers nyhetskanalene når vi er i USA, og jeg lar meg fascinere av den ekstreme pundit-kulturen med folk som har klippekort på å snakke og snakke og snakke forbi hverandre. 

– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar?

– Jeg gjorde mange dumme ting i Stavanger Aftenblad-redaksjonen som 19-åring, blant annet utløste jeg innbruddsalarmen i bygget på vei hjem fra første kveldsvakt ved å gå ut gjennom hovedinngangen av bygget etter stengetid. Det var nedverdigende i seg selv, men det som gjorde sterkest inntrykk var at utgavesjef den kvelden fortalte meg at det kostet 6000 kroner for unødvendig Securitas-utrykning til bygget. Jeg har fortsatt dårlig samvittighet.

– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?

– Unngå å utløse innbruddsalarmer. Vær pragmatisk og forsøk å gjøre en best mulig jobb der det er størst behov i redaksjonen nå for tiden, heller enn å peile deg hardt inn på selve drømmejobben umiddelbart. Jeg husker dessuten at daværende Aftenposten Multimedia-sjef Frank Gander sa at en av grunnene til at jeg fikk fast jobb var at jeg husket på folks bursdag og bakte med boller, så moralen er: aldri undervurder gjærbakst, folkens!

Til toppen