Kulturminister Linda Hofstad Helleland.
Kulturminister Linda Hofstad Helleland. (Foto: Audun Braastad / Scanpix)

Helleland lytter til bransjen: Vil undersøke om NRK er blitt for dominerende - og særlig hvordan de oppfører seg på nett

- Vi må vite hvordan NRKs gratis tilbud påvirker de andre medienes mulighet til å selge digitale abonnement og sikre gode forretningsmodeller, sier Helleland.

  • Medier24 retter: I første versjon av denne saken var ordet «om» byttet ut med «hvordan», og overskriften lød feilaktig slik: «Helleland lytter til bransjen: Vil undersøke hvordan NRK er blitt for dominerende - og særlig hvordan de oppfører seg på nett». Overskriften er nå rettet.

 

Dagens Næringsliv melder tirsdag at kulturminister Linda Hofstad Helleland nå ber Medietilsynet undersøke om NRK «har negativ innvirkning på mediemangfoldet».

Dette kommer i kjølvannet av at bransjepressens omtale av en massiv kritikk mot NRKs omfang, økonomiske muskler og ikke minst tilstedeværelse på nett.

Til DN sier Helleland nå følgende:

– Vi vil se på hvordan NRKs tilbud, over hele linjen egentlig, påvirker de kommersielle konkurrentenes virksomhet. Det er særlig aktiviteten på nett og den digitaliseringen og omstillingen norske medier står midt oppe i som gjør dette aktuelt.

- Vi må vite hvordan NRKs gratis tilbud påvirker de andre medienes mulighet til å selge digitale abonnement og sikre gode forretningsmodeller, sier Helleland.

– Er dette et svar på kritikken om at NRK er blitt for stort?

– Jeg registrerer at det er høy temperatur i den offentlige debatten om NRKs påvirkning på mediemangfoldet. Det viktigste for oss er at vi har et godt faktagrunnlag når vi skal utarbeide forslag til mediestøtte, sier kulturminister Helleland.

Senest for noen uker siden mente NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen overfor Medier24 at det ikke var nødvendig med en slik vurdering.

Når den nå kommer, sier han følgende til DN:

– Det er selvsagt opp til politikerne å vurdere om NRKs oppgave og posisjon er viktig å ivareta i en stadig mer globalisert konkurranse. Denne oppgaven kan bare gjøres dersom NRK fortsatt har høy tillit og når bredt ut til publikum.

Til toppen