Anne Jacobsen, administrerende direktør for NCE Media - foran det som snart er Media City Bergen. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Her er alt er i rute: Etter sommeren skal 1500 mennesker flytte inn i Media City Bergen

Mens de tradisjonelle mediehusene nedbemanner, har teknologiselskapene voksesmerter. Ja, bransjen har faktisk fått mange flere arbeidsplasser det siste året.

 

Fjoråret var preget av nedbemanning, usikkerhet rundt TV 2 i Bergen og mediekrise var et hyppig brukt ord.

Men under årets Nordiske Mediedager kunne man definitivt måle en noe annen temperatur, og i tall er det også noen gode nyheter:

- Blant våre medlemmer er det blitt 229 flere arbeidsplasser i regionen det siste året. Og det er netto - da er nedbemanningene i de største mediehusene trukket fra.

Det sier en engasjert Anne Jacobsen, direktør for NCE Media Bergen - medieklyngen som på få år har blitt et nav for en stadig voksende medie- og teknologibransje i byen.

Nå med over 90 medlemsbedrifter, stadig nye kommer til og mange som et resultat av samarbeid eller spin-offs fra eksisterende selskaper.

Og snart samles mange av disse på ett sted.

Foto: Eivind Senneset / NCE Media

Etter sommerferien er Media City Bergen klar for innflytting, med mange tusen kvadratmeter og tre tårn i Lars Hilles gate, to steinkast fra sentrum og en 60-meter fra Grieghallen og Scandic Ørnen.

Fortsatt ser det ut som en byggeplass og det har det gjort i to år. Men bygningskroppen er forlengst på plass - de neste månedene vil mye skje både på interiør og eksteriør:

- Status er at alt er i rute, i henhold til planen. I august begynner klyngen og bedriftene å flytte inn, sier Jacobsen.

 

Medier, teknologi, studenter og samarbeid

Det vil si alt fra ferske gründere til store selskaper. TV 2, NRK, BA og Bergens Tidende skal inn i huset. Universitetet i Bergen skal inn med både etablerte og seks nye studier, som til sammen gjør dette til hjem for over 200 studenter. Teknologiselskaper som Vizrt, Vimond og Mediability skal inn.

Opp mot 1500 mennesker får det store bygget som sin daglige arbeidsplass.

Foto: Eivind Senneset / NCE Media

Og helt øverst skal NCE Media og medieklyngen etablere sin «hovedpulsåre», forteller Jacobsen:

- Her skal vi drifte en medielab og et innovasjonssenter med nesten 500 kvadratmeter «tumleplass». Dette blir en plass hvor mediehus, teknologiselskaper, forskere, studenter og internasjonale gjester kan møtes for å jobbe tverrfaglig og på tvers.

- Teknologier som klyngen jobber med, feks augmented og immersive reality, sensorteknologi, kunstig intelligens, visualisering og digitalisering og så videre, vil stå sentralt her. Vi vil snart lansere en stor teknologipartner som blir en viktig brikke på senteret, sier Jacobsen.

Når Media City og laben øverst i bygget åpner, etableres også «medieplattform Bergen» - hvor alle de store teknologiselskapene skal åpne sine API-er. Det vil si at deres teknologi og plattformer blir tilgjengelig for andre som vil bygge tilleggsprodukter og tjenester.

- For eksempel: Hvis jeg har testet Viz Story og savner en app fra Vizrt for opplasting fra mobil, så kan to engasjerte studenter lage den på egenhånd?

- Ja, det er et godt eksempel. Og denne delingskulturen tror jeg er unik. Vi skal sikre at klyngen utvikler ting som passer sammen; at ikke noen lager duplo og noen lager lego.

- Det er slik TV 2s unike OL-studio i Rio ble til: Vizrt leverte en del, Electric Friends noe, og Vimond leverte andre elementer igjen.

 

Mener mediene blir mer tilgjengelig

Men når 1500 mediefolk, herunder noen hundre journalister, samler seg på ett sted - beveger man seg nærmere eller lengre unna folk flest?

Foto: Eivind Senneset / NCE Media

Anne Jacobsen mener det første, og er ikke redd for at byens medier flytter bort fra folket.

- Tvert i mot - den frykten mener jeg oppkunstruert. I dag er mediehusene gjemt bak adgangskort og høyt oppe i etasjene. I Media City får vi et stort atrie, store vrimlearealer og en kantine - alt dette blir også åpent for byens befolkning.

- Dermed blir det lettere å møte folk og for folk å møte mediene. Jeg håper også at mediene bruker både atriet og egne lokaler til eventer og arrangementer, slik at huset blir et sted hvor det skjer mye og som det er lett å besøke, sier Jacobsen.

 

Internasjonalt ledende selskaper

Mens Oslo er sentrum for de fleste av landets store mediehus, er Bergen definitivt landets medieteknologihovedstad. Selskaper som Vizrt, Vimond, Sixty og Wolftech, med mange flere, har blitt til her. Flere av dem som resultat av TV 2s tilstedeværelse, gjerne etter et problem som måtte løses. Og i stedet for å løse det gjemt i et hjørne, har «problemet» gjerne blitt satt ut til et eget selskap. Slik at flere har kunnet bruke løsningen.

Vizrt har for eksempel flere hundre ansatte både i Bergen og en rekke andre land. Deres produkter brukes i hele verden. Da Donald Trump ble valgt til president, var det med norsk teknologi at grafikken fløy over skjermen på amerikansk TV.

Og mens de fleste av Bergens medier har ansiktet vendt mot byen og regionen, har teknologiselskapene gjerne blikket vendt ut i verden.

Men i medieklyngen og snart Media City møtes alle - og de er til for hverandre, understreker Anne Jacobsen:

- Det handler om journalistikken, også for teknologiselskapene. De skaper verktøy som gjør at historien kan fortelles på riktig måte. Og ikke minst gjøre det enda mer effektivt, sier hun.

 

Til toppen