ARVE LØBERG, avtroppende sjefredaktør i Trønder-Avisa.
ARVE LØBERG, avtroppende sjefredaktør i Trønder-Avisa. (Foto: Marius Langfjord, Trønder-Avisa)

Her er avisa som tar igjen nesten hele annonsefallet på papir med digital vekst

Trønder-Avisa med imponerende 2014-resultater.

- Vi har en eventyrlig digital vekst, og samtidig bra papirannonsesalg i 2014. Nedgangen i papirannonser var på ni prosent, som nok vil vise seg å være blant de beste i landet i kategorien «lokalaviser med daglig utgivelse», sier direktør og sjefredaktør Arve Løberg i Trønder-Avisa i en pressemelding om fjoråret.

Han viser til følgende harde fakta for 2014, når salgstallene denne uka ble klar:

DIGITALT ANNONSESALG: Salgsavdelingen maktet en vekst på 51 % digitalt sammenlignet med 2013, fra 6,6 til 10 millioner kroner i fjor.

PAPIRANNONSER: Annonseomsetningen på papir har en nedgang sammenlignet med 2013 på 9 %. Det vil si at avisa omsatte for 47 millioner kroner på papirannonser, mens tallet i 2013 var på 51,5 millioner.

Ned under to prosent

Samlet sett gir dette en reduksjon i total annonseomsetning fra 58,1 til 57 millioner, altså bare 1,1 millioner. Hvilket er under to prosent og trolig blant de bedre i landet, som Løberg påpeker.

Sjefredaktøren gleder seg også over gode trafikktall digitalt, særlig på mobil:

Ifølge pressemeldingen har ukentlig mobiltrafikk økt fra 23.000 unike brukere per uke i 2013 til 65.000 unike brukere per uke i 2014. Det er en vekst på 180 prosent.

Samtidig med at veksten i pc-utgaven er på 21 % - fra 80.000 i 2013 til 97.000 i 2014, også det tall for unike brukere per uke.

Starter tv-kanal

Blant suksesser fra det siste året, nevner Løberg direktesending av fotballkamper fra «Bondesliga» - den lokale 3. divisjon i fotball.

- Vi har overført åtte fotballkamper direkte på nett, med cirka 2.500 unike brukere på hver kamp. Det mest imponerende er at produksjonen er gjort med tre medarbeidere, og vi har finansiert produksjonen med sponsing. Alle kamper har isolert sett gått med overskudd fra første kamp, sier redaktøren.

Trønder-Avisa har i 2014 også startet tv-selskapet Trønder-TV AS sammen med det lokale produksjonsselskapet TMM.

  • Trønder-Avisa er et lokalt eid mediehus, som dog har et visst samarbeid med Polaris. Polaris Media ASA eier også 10 prosent av Trønder-Avisa.
  • Trønder-Avisa- eier igjen hele eller deler av Steinkjer-Avisa, Snåsningen, Inderøyningen, Lokalavisa Verran Namdalseid og Ytringen.
  • Samlet har «Trønder-Avisa-konsernet» en omsetning i 2014 på cirka 170 millioner kroner.
Til toppen