Bø blad har jobbet godt med både journalistikk og salg. Men orden i permer, papirer og avtaler må ikke undervurderes, understreker Hilde Eika Nesje.

Her er mediene som får mye ut av hver krone: Hele omsetningen til lokalavisa er mindre enn én topplederlønn i Akersgata

Gjennom ti år med finanskrise og mediekrise har Bø blad klart å doble omsetningen. Men nå merker også lokalavisene tøffere tider, forteller bladstyrer Hilde Eika Nesje.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(BØ I TELEMARK): Det betyr at redaktør og daglig leder Hilde Eika Nesje & co må brette opp ermene igjen, jakte nye inntekter - og finne lokalavisas digitale strategi.

Samtidig som inntektene går ned, bør de bruke mer penger på nye, digitale plattformer.

Og det er ikke mye ekstravagante kostnader å kutte i, understreker redaktøren om lokalavislivet:

Halve staben hadde tatt ferie da Medier24 var på besøk i Bø-bygda. Men disse tre damene traff vi - fra venstre: Journalist Martha Kjøllesdal, avismedarbeider Synnøve Kleppe og redaktør Hilde Eika Nesje.

- Vi bruker ikke ressurser på noe unødvendig, og får mye ut av pengene. Det er ikke akkurat fordi lønna er så god at vi holder på med dette.

- Motivasjonen for å jobbe i lokalavis er at det er både utfordrende og morsomt og ikke minst fordi det oppleves som at vi gjør noe viktig og samfunnsnyttig, sier Eika Nesje

Og for å sette kontrastene i den norske mediebransjen litt på spissen:

Hele omsetningen til Bø blad er omtrent like stor som én lederlønn for toppene i de største selskapene.

 

Fra 3,3 til 6,9 millioner kroner

Eika tjente forøvrig 580.000 kroner i fjor. Det året omsatte Bø blad AS for 6,5 millioner kroner.

  • (Og for å fullføre sammenligningen: I 2016 tjente daværende VG-sjef Torry Pedersen rundt 7 millioner kroner, mens hans sjef Didrik Munch fikk 7,5 millioner. Les mer om Schibsted-toppenes millionfest).

For Bø blad var omsetningen i fjor en solid nedgang fra året før, etter en sammenhengende og solid vekst de siste 10 åra:

I 2006 var omsetning på 3,3 millioner kroner. Derfra pekte pilene raskt oppover, og allerede i 2011 var omsetningen på over 6 millioner kroner. 2015 var toppåret med 6,9 millioner.

 

 

Hardt og målrettet arbeid

Bladstyrer Hilde Eika Nesje overtok jobben i 2006, og beskriver situasjonen på den tiden slik:

- Jeg skjønte at det var et potensial her som ikke var tatt ut. Posisjonen var god, men det var fortsatt mye å gå på når det kommer til journalistikken. Og ikke minst var det lite målrettet annonsesalg, og ikke dedikerte ansatte til å drive med det, sier hun.

God stemning på bygdas torg i sommervarmen. Staben i Bø blad har jobbet godt de siste ti åra for å øke inntektene og styrke produktet.

I 2006 stod annonser for 1,7 millioner kroner av omsetningen på 3,3 millioner.

Hilde fikk med seg styret på å ansette en selger, og det ga raskt resultater. Sammen med en offensiv satsing på magasiner og andre aktiviteter.

Annonseinntektene vokste derfra til en topp på 4,3 millioner i 2015.

Denne veksten gjorde det mulig til å styrke journalistikken og ganske raskt ansette en journalist til - slik at bedriften på noen år vokste fra fire til seks ansatte.

- Før var det stort sett referatjournalistikk vi drev med. Vi løp rundt og skrev hva som hadde skjedd. Da vi utvidet igjen, kunne vi planlegge og initiere saker selv. Og når vi bruker tid på planlegging, blir resultatet alltid bedre, sier Eika Nesje.

Et tredje og viktig poeng, som kanskje kan høres kjedelig ut, men like fullt er viktig:

- Noe av det første jeg gjorde var å få på plass alt av organisering, avtaler og de litt kjedelige tingene. Det skal ikke undervurderes. Og gjør man dette grundig en gang for alle, slipper du å bruke energi på det som skal gå av seg selv, mener Hilde Eika Nesje.

 

 

Stanger i taket - mistet en halv million

Når Medier24 er på besøk i sommerbygda midt i juli er det snart ferie for hele bedriften: Bø blad kommer ut en gang i uka, 48 ganger i året. På sommeren er det tre ukers pause.

Avisa ble etablert i 1986, av tidligere stortingsrepresentant Arne Kielland. Og er en av få aviser som har økt opplaget de siste ti åra; fra 2371 i 2006 til 2567 i 2016.

Det hjelper at Bø er en kommune i vekst, hvor det bygges mye. Og en handelsstand som er sentrum for hele Midt-Telemark.

Men konkurransen fra både globale og lokale aktører gjør at Bø blad nå stanger i taket:

- Vi merker at det er blitt tyngre. Annonsørene krever lavere priser, men vi har forsøkt å ikke rabattere oss i hjel. Samtidig møter vi konkurranse fra fylkesavisene, fra egne reklameaviser som den lokale handelsstanden gir ut - og ikke minst utfordringen fra nettet, sier Hilde Eika Nesje.

I 2016 falt annonseomsetningen med en halv million. Starten på 2017 har også vært tung.

- Hva gjør dere nå?

- Vi må rett og slett gjøre nye ting. Når sommeren er over må vi sette oss ordentlig ned og se hvordan vi skal møte dette. Hvis det fortsetter slik, må vi til slutt nedbemanne.

- Men jeg tror vi aldri har laget bedre journalistikk, og synes vi leverer bra for innbyggerne. Så jeg tror vi må tørre å satse, og at vi skal få dette til, sier redaktøren.

 

Må gjøre «noe mer digitalt»

Bø blad har 120 lokale aksjonærer, hvorav ingen eier mer enn 27 prosent. Og ingen konsern bestemmer over dem eller skal ha tak i eventuelle overskudd. Men det betyr også at man står ganske alene i utviklingen, og ikke har  økonomiske muskler for å satse hvis det trengs.

Det merkes når man skal utvikle seg digitalt. Bø blad er og har tradisjonelt vært en papiravis, og nettavisen har ikke vært veldig prioritert.

Dermed er trafikken lav, og da kommer heller ikke annonseinntektene.

- Når det gjelder digital utvikling føler vi oss ganske alene. Nå ser vi på muligheten for å få et nytt og bedre system, hvor vi også kan legge innholdet bak mur. Da vil vi nok også publisere mer på nett, sier Hilde Eika Nesje.

Men det er ikke bare å gjøre slike grep heller:

Hilde Eika Nesje møtte lokalaviskolleger da Mediemangfoldutvalgets utredning ble lagt fram i mars.

- Vi mister inntekter, og samtidig må vi utvikle oss og kjøpe nye digitale verktøy som koster mer. Det høres liksom ikke så mye ut, men for oss er det en reell utfordring.

 

Forståelse og forslag om mer pressestøtte

Og for medieledere og direktører som tjener mer enn hele omsetningen til Bø blad, er det kanskje ikke så lett å se hva noen tusenlapper ekstra i måneden faktisk kan bety.

Men nettopp bladstyrer Eika Nesje har kanskje bidratt til å øke denne forståelsen i resten av bransjen, som medlem i Mediemangfoldsutvalget fra høsten 2015 til våren 2017. Et enstemmig utvalg stilte seg bak det som oppleves som et løft for de små lokalavisene:

- Medlemmene hadde mye å lære av hverandre. Jeg håper jeg bidro til en større forståelse for de mindre medienes situasjon i dag, sier hun.

I den endelige rapport foreslo «Åmås-utvalget» en betydelig økning i pressestøtten til de minste lokalavisene - med et gulv på 750.000 kroner.

Bø blad får i dag 480.000 kroner, og noen hundre tusen til vil komme godt med:

- Jeg synes utvalget har gitt skikkelig «kred» til lokalavisene, det er kanskje første gang vi har fått ordentlig anerkjennelse av de minste avisene i en offentlig utredning. Vi er forhåpentlig forbi den tida da man satt og lo litt av de små, sier Eika Nesje.

 

Får snart 4000 nye innbyggere

Hun mener lokalaviser får til mye for lite penger - og betyr noe for innbyggerne og leserne sine.

Bø blad gjør en viktig jobb for det lokale demokratiet, og fikk pris fra Landslaget for lokalaviser for valgdekningen i 2011.

- Ta for eksempel kommunereformen: Hva hadde innbyggerne i Bø visst om den, hvis det ikke hadde vært for oss? Vi har skrevet om den i nesten hver eneste avis, sier Hilde Eika Nesje.

Reformen endte forøvrig med at Bø kommune slår seg sammen med Sauherad.

Og der ligger det kanskje et håp for framtida:

6000 innbyggere blir til 10.000. Som kan bli nye lesere og kunder av lokalavisa.

 

Powered by Labrador CMS