(Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix)
(Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix) (Bilde: Berit Roald, Scanpix)

Her er opplagstallene fra MBL: Disse 15 avisene vokser mest

Opplagstallene for første halvår i 2019 viser at det rene digitalopplaget øker med ni prosent, samtidig som det rene papiropplaget går ned med 10,5 prosent, ifølge MBL.

Onsdag presenterer Mediebedriftenes Landsforening (MBL) opplagstallene for norske aviser. 

  • Se hele tabellen nederst i saken

Opplagstallene for første halvår i 2019 viser at det rene digitalopplaget øker med ni prosent, samtidig som det rene papiropplaget går ned med 10,5 prosent. Totalopplaget er på 2,29 millioner – en vekst på 0,9 prosent, ifølge MBL. 

Det gleder administrerende direktør Randi Øgrey.

– Norske medier er en viktig del av folks hverdag, derfor er det positivt at mediehusene fortsetter å få med seg leserne over på de digitale flatene. At brukerne er villig til å betale for det gode innholdet, lover godt fremover, sier Randi S. Øgrey administrerende direktør i MBL i en pressemelding. 

Nærmere halvparten av de 226 avisene i statistikkgrunnlaget har opplagsfremgang fra andre halvår 2018 til første halvår 2019, ifølge MBL. 

Det er ifølge MBL de riksdekkende avisene som vokser mest, totalt 6,5 prosent framgang. Ifølge MBL-tallene kommer veksten fra at de heldigitale produktene til både VG, Dagbladet og Nettavisen vokser i perioden. 

 

Disse 15 vokser mest 

Når det kommer til hvilke aviser som vokser mest, er det viktig å understreke at Dagbladet pluss ikke har vært med i grunnlaget tidligere, og topper derfor statistikken soleklart. 

Fra andre halvår 2018 til første halvår 2019 har VG + økt med over 17.600 abonnenter, noe som gir en nettovekst på nær 11.700 i opplag for VG. 

Høyt opp på lista finner vi også meningsbærende aviser som Vårt Land, Nationen og Dagen. 

 

Disse har størst negativ endring: 

Storbyavisene går tilbake med 1,2 prosent, ifølge MBL, noe som gjenspeiles i at for eksempel både Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen er å finne på oversikten over dem som mister mest av sitt netto opplag fra andre halvår 2018 til første halvår 2019, ifølge MBL sin oversikt.

 

Her er de 15 største: 

Aftenposten er størst med et opplag på 252.000, men med god digitalvekst de siste årene nærmer VG seg toppen av lista med et opplag på 250.000 for første halvår, skriver MBL. 

Dagbladet beholder posisjonen på tredjeplass på lista, mens både Adresseavisen og Stavanger Aftenblad kan vise til opplag på over 60.000, men Bergens Tidende kan fortsette å skryte av sitt opplag på over 80.000. 

 

Til toppen