Arne Jensen, Hanna Relling Berg og Stig Finslo er tre av medlemmene i det nye utvalget som skal se på redaktørplakaten.

Her er utvalget som skal vurdere om Redaktør­plakaten skal oppdateres

Er Redaktørplakaten egentlig tilpasset en moderne mediehus og en bransje i raskt utvikling? Her er utvalget som skal finne det ut.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Norsk Redaktørforening og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har blitt enige om at det skal settes ned et utvalg som skal gå gjennom redaktørplakaten.

Utvalget skal vurdere om dagens redaktørplakat er oppdatert nok og tilpasset hverdagen og redaktøransvaret i et moderne mediehus. 

I utvalget skal følgende seks personer sitte: 

  • Hanna Relling Berg, redaktør i Sunnmørsposten og fungerende leder i Norsk Redaktørforening (NR)
  • Britt Sofie Hestvik, redaktør i Kommunal Rapport (NR)
  • Arne Jensen, generalsekretær i Norsk Redaktørforening (NR) 
  • Stig Finslo, direktør for utgiverspørsmål og ekstern kommunikasjon i Amedia (MBL)
  • Stig Jakobsen, publisher i iTromsø (MBL) 
  • Pernille Børset, fagsjef i MBL (MBL) 

 

Sikre at plakaten ikke er foreldet

I styrepapirene til forrige ukes styremøte i Norsk Redaktørforening, står det at arbeidsgruppa som nå er satt ned skal ha som formål å: 

  • Sikre at plakaten er oppdatert, med tanke på dagens organisering av mediehus og -konserner og med tanke på nye måter å organisere og beslutte produktutvikling og kommersielt og redaksjonelt samarbeid
  • Sikre at plakaten ikke inneholder elementer eller punkter som er foreldet ut fra dagens medievirkelighet
  • Sikre at plakaten er i samsvar med gjeldende lovverk
  • Klargjøre eventuelle uklare punkter i plakaten
  • Sikre at plakaten er i tråd med de respektive organisasjonenes vedtekter
  • Sikre at plakatens språk er oppdatert og moderne

Målet er at utvalget skal lande sitt arbeid innen utgangen av 2018, ifølge sakspapirene. 

Her finner du dagens redaktørplakat

Powered by Labrador CMS