Cirka 96 prosent av alle salgsmeldingene sendes nå digitalt, noe som bidrar til at kjøp og salg av bil blir enklere.

Statens vegvesen sparer samfunnet for millioner

I 2001 lanserte Statens vegvesen sin første selvbetjeningsløsning. I dag har Vegvesenet 43 løsninger som sparer samfunnet for over 300 millioner kroner.

Publisert

Den første løsningen var bestilling av time til kontroll av kjøretøy på nett. I 2021 var det 1,2 millioner færre besøkende på trafikkstasjonene enn for ti år siden.

– Nå trenger du for eksempel ikke dra på trafikkstasjonen for å levere salgsmelding, omregistrere bilen, bestille nytt førerkort, melde førerkortet tapt eller fornye førerkortet, sier direktør i Statens vegvesen, Bodil Rønning Dreyer, i en pressemelding.

Salgsmeldinger på trafikktasjonen og digitalt fra 2015 til 2021.

I 2012 måtte alle eierskifter skrives på papir og sendes eller leveres på en trafikkstasjon for manuell behandling. Dette var en svært arbeidskrevende oppgave for Statens vegvesen og ny eier måtte ofte vente noen dager før kjøretøyet kunne tas i bruk.

Cirka 96 prosent av alle salgsmeldingene sendes nå digitalt. Ikke bare betyr dette mindre køer på trafikkstasjonene, men det gjør kjøp og salg av biler enklere og sikrere. Brukerne kan med en gang se at eierskapet er overført.

Samfunnsøkonomiske beregninger viser at årlig innsparing for kundene fra 2010 til 2021 er 316 millioner kroner. Da inngår reisetid, kjøreavstand, ulykkeskostnad og klimakostnad i regnestykket.

Færre én-til-én-henvendelser over skranke, telefon og e-post har også bidratt til en reduksjon av Statens vegvesens egen ressursbruk med 200 årsverk.

I 2025 regner Statens vegvesen med at kundene slipper ytterligere 500 000 reiser til trafikkstasjonen. Dette er oppnåelig med de nye selvbetjeningsløsningene «frivillig avregistrering» og «digital helseattest».

Powered by Labrador CMS