Historisk dårlige seertall i juni for TV 2: Det er lavt og dårligere enn Discovery
(Bilde: Erik Waatland)

Historisk dårlige seertall i juni for TV 2: Det er lavt og dårligere enn Discovery

TV 2 Gruppen hadde i juni en markedsandel på under 15 prosent blant seerne i aldersgruppen 20–49 år. Det er historisk lavt og dårligere enn Discovery.

Segmentet regnes som den mest kommersielt interessante målgruppen, skriver Dagens Næringsliv. En graf som går tilbake til 2007 viser bedre tall i juni i alle de ti foregående årene.

Samtidig som kanalen opplever svake tall i starten av sommeren, gjenstår det ifølge avisen fortsatt krav om kostnadskutt i nyhetsavdelingen.

– Vi jobber kontinuerlig med å realisere de kuttene som allerede er vedtatt, og det er ikke vedtatt ytterligere kutt i Nyhets- og sportsavdelingen utover det, sier kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2.

Strategiprosjektet «TV 2 i 2020" konkluderte med at det må spares 350 millioner kroner innen 2020.

– Da vi startet omorganiseringen, identifiserte vi en overtallighet på 177 stillinger. Mesteparten av dette har vi klart å løse. Vi står igjen med fem vanskelige saker, som vi har mottatt stevninger i. Ingen ønsker dette, men vi har ikke klart å finne løsninger og vi jobber nå med tilsvar i disse sakene, sier Willand og bekrefter at nedbemanningen ikke er helt i mål.

Mandag ble det kjent at nyhets- og sportsdirektør Jan Ove Årsæther slutter i kanalen.

Til toppen