Opplagstallene for avisene inkludert digitale opplag ble presentert onsdag. MBL-direktør Randi Øgrey (til høyre) sier digitalabonnementene øker, mens papirkonsumet faller.
Opplagstallene for avisene inkludert digitale opplag ble presentert onsdag. MBL-direktør Randi Øgrey (til høyre) sier digitalabonnementene øker, mens papirkonsumet faller. (Foto: Gorm Kallestad (NTB)/MBL)

Se lista her:

Historiske opplagstall: Nå har norske mediehus over 1 million heldigitale abonnement

– Koronapandemien akselererer det digitale skiftet, sier direktøren i Mediebedriftenes Landsforening. Se opplagstallene her!

Opplagstallene for første halvår 2020 ble presentert onsdag morgen, og viser en historisk milepæl for norske aviser.

For første gang er det nå over 1 million heldigitale abonnement i Norge. Ifølge Mediebedriftenes Landsforening (MBL) er det koronapandemien som er årsaken.

– Koronapandemien akselererer det digitale skiftet. Den digitale opplagsveksten fortsetter, og første halvår 2020 passerer vi en milepæl med over én million rene digitalabonnement. Samtidig ser vi at papirkonsumet faller kraftigere enn tidligere, sier MBL-direktør Randi S. Øgrey.

Det er nå åtte av ti nordmenn som daglig bruker innhold fra norske aviser på papir og digitale flater, opplyser MBL. Den digitale dekningen er på 68 prosent.

  • Se opplagstallene nederst i saken! 

Det er også en opplagsvekst med 0,7 prosent fra andre halvår 2019. Totalopplaget for de norske avisene er på 2,36 millioner.  Det heldigitale opplaget øker med 6 prosent, mens papiropplaget går ned med 14 prosent.

– Det er bra at opplaget fortsetter å øke i en krevende tid for mediehusene. Det jobbes intensivt i redaksjoner og utviklingsavdelinger for å tilby journalistikk av høy kvalitet, og et spekter av tjenester for nye abonnenter og lojale brukere av mediehusenes innhold, sier Øgrey.

Det er 100 av totalt 224 titler som kan vise til opplagsvekst, og isolert sett er det VG+, Dagbladet Pluss og Aftenposten som har størst opplagsfremgang.

Metodeendring:

Fra januar 2020 ble det gjennomført en metodeendring for de digitale målingene som gjør at tallene ikke er sammenlignbare med tidligere rapporteringer. Endringen består i en overgang til bruk av censusdata (trafikkmålinger) for alle målte titler. 

Paneldata fra Comscore vil ikke lenger bli benyttet. Endringen gir hyppigere rapportering av data til markedet og gjør at tallene for digital bruk i større grad vil samsvare med dagens valuta for kjøp og salg av digitale annonseflater.

Det er fortsatt VG som er Norges største nyhetsmedium med sin samlede dekning på nett og papir på 2 millioner brukere, mens NRK og Dagbladet følger med henholdsvis 1,3 millioner og 1,2 millioner. TV 2 har på sin side 807 000 brukere. 

Aftenposten er Norges største papiravis med et snitt på 307 000 lesere det siste året. Første halvår 2020 har de et nettotall på 251 649 lesere. 

VG er nest størst med sine 183 000 lesere, mens Klassekampen er Norges tredje største papiravis med 118 000 lesere. 

Den totale lesingen av papirutgavene går imidlertid tilbake. Samlet er det en tilbakegang på 11 prosent fra 2018/2019 til 2019/2020, opplyser MBL.

  

Til toppen