Astrid Valen-Utvik jobber hjemmefra på Nesodden, men må inn til Oslo får å møte kunder et par ganger i uken. Da kommer hun som oftest denne veien.

Fredagspraten:

Hun liker ikke buzzord, forklarer alltid enkelt - og er mer opptatt av resultater enn å vinne priser

Men denne uka vant Astrid Valen-Utvik (41) selv den gjeveste prisen på Social Media Days. Møt byrålederen fra Nesodden som aldri bruker vanskelige faguttrykk for å selge mer enn kunden trenger.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Tirsdag fikk du prisen “Årets sosiale medier-personlighet”, til stor applaus på Social Media Days og mange hundre likes. Hvordan føltes det?

- Det var selvsagt veldig gøy, og jeg ble ganske overveldet. Det er selvsagt stas å få prisen fra en bransje som jeg er veldig opptatt av å være med og utvikle videre. Og det gir motivasjon til å dele videre og engasjere seg enda mer.

- Ja - du fikk prisen blant annet for hvordan du selv både deltar i diskusjoner, og ikke minst deler egne tips og erfaringer med andre. Hvorfor gjør du det?

- Det er nok noe som ligger helt grunnleggende i meg. Da vi startet opp, var dette ikke noen “bransje” i det hele tatt. Det var få bedrifter som brukte Facebook for virksomheten sin, så vi var ganske tidlig ute. Fra den gang har jeg hele veien tenkt at om vi deler noe av det vi lærer, kan vi være med på å bringe bransjen videre. Så kan vi få noe tilbake neste gang. Så tror jeg også at jeg har en liten iboende lærer i meg, så jeg elsker å lære bort noe som kan skape verdi for andre! 

- I diskusjonstråder og overfor kundene er du kjemisk fri for fremmedord, buzz og vanskelige forkortelser. Hva er det du har misforstått, egentlig? Dette er jo en bransje som lever av vanskelige fremmedord!

Astrid Valen-Utvik

  • 41 år
  • Bor på Nesodden
  • Driver Valen-Utvik, sammen med mannen Glenn - og mange frilansere
  • Aktuell: Fikk tirsdag prisen «Årets sosiale medier-personlighet» under Social Media Days i Oslo

Les mer om familiebedriften til Astrid og Glenn på Valen-Utvik.no

- Hehe… Det er kanskje den læreren i meg. Jeg tror bransjen og samfunnet må slutte å være så silofokusert, der man skal “karre til seg” mest mulig, og sørge for at ingen andre vet det som jeg vet. Å bruke masse fremmedord er ikke min måte å jobbe på. 

- Jeg liker å forklare ting enkelt, uten å gjøre det fordummende. Jeg vil heller skrive blogginnlegg uten store ord og innfløkte formuleringer, som kun er der for at jeg se smart ut. I stedet for å være så opptatt av om det er inbound, performance, social, eller hva det nå skal hete, så er jeg opptatt av at dette handler om kommunikasjon og dialog mellom mennesker, på vanlig måte med vanlige mekanismer, men i en ‘ny’ kanal og med nye verktøy.

 

- Du driver firmaet Valen-Utvik - hva er dere for noe egentlig? Inbound? Contentbyrå? Sosiale medier-byrå?

Astrid Valen-Utvik får prisen under Social Media Days tirsdag denne uka. Til venstre konferansier Susanne Egset, til høyre konferanseleder og reklamenestor Nils-Petter Nordskar.

Dette sa juryen om Astrid Valen-Utvik:

«ÅRETS SOSIALE MEDIER-PERSONLIGHET er kanskje den mest vel fortjente vinneren noensinne.

Vi snakker om en person som også har vært nominert tidligere - sannsynligvis fordi vinneren har en så stor skare av tilhengere og beundrere - over hele landet.

Årets vinner er en av de viktigste stemmene vi har i den norske sosiale medier-bransjen.

Det er en person som vil mye, som kan mye, og som deler mye. Veldig mye!

I mange år har fagmennesker og media som har søkt faglig innsikt og kompetanse henvendt seg til dette unike mennesket - og de får alltid svar. Greie, smarte og forståelige svar.

Vinneren har i året som nå ligger bak oss, gitt enda mer gass. Deling av innsikt og kompetanse, ferdigheter og synspunkter - har tatt helt av.

Akkurat nå tror juryen at vi har funnet det perfekte tidspunktet for å dele ut denne prisen - til nettopp denne personen.

Du kan ikke unngå å legge merke til henne - og du er helt sikkert 100 prosent enig med oss i at årets verdige vinner av prisen «Årets sosiale medier-personlighet” er ingen ringere enn …. Astrid Valen Utvik!»

- Vi pleier å si at vi er et digitalt kommunikasjonsbyrå. Vi jobber med digital kommunikasjon, for bedrifter og på sosiale medier. Vi kommuniserer med kundene til våre kunder, og vi produserer innholdet deres. Og så får vi ofte en rådgiverrolle, der vi mener noe om medieplasseringer, strategier og snakker med kundenes andre byråer. For eksempel jobber vi mye med webbyråer og mediebyråer for kundene våre. Alt henger jo sammen med alt: Det hjelper ikke å være god på innhold i sosiale medier, hvis du har en dårlig hjemmeside eller lager dårlige Facebook-annonser.

- Dere har ikke fem andre avdelinger som er avhengige av oppdrag fra rådene dere gir. Hvor mye betyr det å gi helt uavhengige råd?

- Vi er veldig opptatt av å gi råd basert på hva vi faktisk mener er best for kunden, og er opptatt av å ha god integritet. Det gjør selvsagt veldig mange andre også, men jeg mener at enda flere bør tenke litt mer på hva som faktisk er best for kunden - på lang sikt. Når en bedrift kommer til et reklamebyrå og sier at de vil bruke 2 millioner kroner på en reklamefilm, så bør byrået spørre kunden; hvorfor det? Hva er det grunnleggende behovet kunden ønsker å dekke, hvilke mål har kunden? En reklamefilm er kun et middel for å nå det målet.

- Hvis kunden kommer til oss og vil bruke 200.000 på Facebook-annonsering, sier vi ikke automatisk ja. Vi må spørre oss selv og kunden om det er best mulig disposisjon av kundens midler, for å nå kundens mål. Hva er det som dekker kundens behov best akkurat nå? Som rådgivere må vi tørre å gi rådene som ikke gir mest penger til oss selv, akkurat nå, for å kunne være gode rådgivere for kundene våre - også på lang sikt.

- Vi kjenner deg som sosiale medier-Astrid. Men egentlig er du siviløkonom-Astrid?

- Ja, det stemmer. Tidligere jobbet jeg med salg, rekruttering og ledelse. Men jeg fikk alltid også ansvar for det tekniske, datasystemer, opplæring og sånt. Og så begynte vel interessen min for internett for 13 år siden, da vi fikk vårt eldste barn. Da kodet jeg en nettside for å kunne oppdatere venner og familie om dette. Etterhvert ble dette til en blogg, som jeg faktisk fortsatt har. Og så ballet det bare på seg med de andre sosiale mediene etterhvert.

- Den gangen la de mest ivrige ut hele livet sitt på hjemmesider, på samme måte som vi brukte Facebook i starten. Ville du gjort det samme i dag?

- Nei. Jeg kunne nok ha startet en blogg, men ikke på samme måten. Det handler jo også noe om at rekkevidden har blitt større. For tretten år siden lå det jo like åpent, men det var ikke så mange der ute.

- Det begynte med en hjemmeside. Hvordan ble det til jobben din?

- Det er en litt morsom historie: Dette var på en tiden Home Cottage etablerte seg. De lager og selger helt fantastiske ting, gir ut kjempegode magasiner, men hadde dårlig service i butikken vi besøkte. En dag blogget jeg om det. Så leste jeg et sted at en av lederne der kommenterte at han var veldig takknemlig for bloggerne som hadde gitt dem tilbakemeldinger.

- Da var det nesten ingen som blogget i Norge, men han fulgte tydeligvis med, og nevnte mitt bloggnavn. Da tenkte jeg - det var kult, disse folka er oppdaterte og følger med i disse nye kanalene! Så sendte jeg dem en e-post med at det var kult, og ga dem enda flere tips og tilbakemeldinger. Og så ville de ha meg til å jobbe for dem.

- Og slik ble du plutselig gründer, noen år etter den første hjemmesiden?

- Ja - dette skjedde mens jeg var i permisjon med mitt tredje barn, og Home Cottage spurte meg: Skal ikke du starte et selskap? Jeg hadde en forestilling om at det å bli gründer var masse risiko, at det skulle være veldig tøft og at man måtte ha mye oppsparte midler før man startet.

- Men så skjønte jeg: Hva hadde jeg egentlig å tape på det?  Det var null risiko, jeg skulle bare selge mine egne timer og nesten ikke ha kostnader. Slik ble Home Cottage min første kunde, i 2009. Så kom Nille og sa at de ville ha det samme. De har vært kunde hos oss siden. Og så ballet det på seg.

- Hvor mange er dere i dag?

- Da det virkelig begynte å rulle, måtte jeg ansette mannen min, Glenn, også. Det er vi to som eier selskapet, og bare vi som er ansatte. Men vi har også flere frilansere og andre bedrifter vi samarbeider med i dag, som er med på konkrete prosjekter og jobber litt eller mye for oss.

 

Astrid Valen-Utvik sammen med podkast-partner Heidi Sperre. Sammen lager de podkasten «Sosialt sett», med mange konkrete og håndfaste tips til hverdagen på nett.

 

- I 2009 var det ingen bedrifter som brukte Facebook til noe som helst. Og så skulle dere leve av å gi råd om det. Hvordan har denne reisen vært?

- Jeg hadde ikke noen forretningsplan om hvordan selskapet skulle utvikle seg - vi har hele tiden utviklet oss i takt med mulighetene som er der ute. Og så selger vi ikke produktet “å lage en Facebook-side”, dette er ikke noe løp og kjøp. Vi selger timer, gjerne et fast antall i måneden, og vi vil ha et langsiktig forhold til kundene våre.

- Og det er fortsatt bare deg og mannen din. Har du vurdert å utvide, selge eller samarbeide med noen?

- Vi har hatt flere mediebedrifter, samarbeidspartnere og potensielle investorer som ville kjøpe seg inn. Til nå har jeg sagt nei til alt. Det handler om å ta en fot i bakken og tenke tilbake til hvorfor vi startet dette i utgangspunktet: Vi bor på Nesodden, har tre små barn og hadde ikke lyst til å pendle til Oslo til en fast 8-16 jobb.

- Nå har vi en fleksibel hverdag og en familiebedrift med lave kostnader. Vi må heller ikke si ja til alle oppdrag, og vi har aldri tatt en utgående telefon for å få oppdrag - vi har nok å gjøre. Mange sier at vi må gasse på, ansette mange, at det er definisjonen på suksess. Jeg kan leve med og av det jeg virkelig elsker å gjøre. Vi kan sørge for at en gjeng frilansere får en inntekt fra noe vi skaper sammen. Og - vi kan ha en fleksibel hverdag med ungene, ikke minst.

 

Når Astrid er i byen, både jobber hun fra og møter kunder på kafé - som her på Spuntinos, Aker brygge.

- Og så vil du jobbe selv, du vil ikke bli en daglig leder som bare administrerer?

- Ja! Jeg vil sitte der det skjer og poste ting på Facebook for kundene våre. Når jeg har store oppdrag sammen med reklamebyråer, så sier de ofte at “du skal jo ikke sitte der og poste, du må ut for å selge timer!”. Men sånn vil ikke jeg ha det. Da mister du også mye av fingerspitzgefuhlen for selve faget. Du må gjøre jobben selv, for å kunne gi de beste rådene.

- Du snakker om en fleksibel hverdag, men det er også mye jobb?

- Det er klart, og det er en livsstil for både meg og Glenn. Det er mer enn 8 til 4, fem dager i uka. Noen spør ofte om det ikke er synd på oss, som må jobbe på søndager eller i ferier. Jeg tenker ikke det, vi kan synes det er deilig å jobbe på en søndag, mot at vi har mer fleksibilitet ellers. Det å kunne dra å handle midt på dagen og midt i uka her og der, når det ikke er andre folk i butikkene, eller det å kunne følge opp ungene tettere, være hjemme når de kommer hjem fra skolen og kunne følge de på treninger i ukedagene. 

 

- For dem som ikke helt kjenner denne bransjen: Hva gjør dere egentlig?

- Halvparten av vår omsetning kommer fra å drifte merkevarers og bedrifters sider i sosiale medier. Vi lager innhold, svarer på kommentarer og er kundenes kundeservice på Facebook. Da må vi virkelig “live the brand”. Mannen min kan for eksempel alt om lys og servietter på Nille! Så er den andre halvparten av omsetningen det som går på rådgivning, foredrag, kurs, workshops og strategier, noe av det som jeg gjør aller mest av.

- Hvis vi kan snakke om en “sosiale medier”-bransje - er den blitt voksen?

- Vi er på god vei til det. Men vi må passe oss for å ikke bli for voksne og sære, så folk ikke skjønner hva vi snakker om. Husk at vi skal ikke langt utenfor Oslo-gryta før bedrifter er på en helt annen planet. Da har vi kunder som sier at de bruker Facebook til å dele pressemeldinger, og de spør om de burde oppdatere mer enn en gang i måneden.

- Denne uka var det 700 mennesker på et utsolgt Social Media Days. Hva betyr et sånt arrangement?

- Jeg tror det betyr mye. De første årene var det mye bransjefolk som var der, mest konsulenter og byråer. Nå kommer bedrifter, organisasjoner og kommunikasjonsavdelingene selv. Det gir også utslag i hvilke foredrag som er på programmet: Det er mer konkret og matnyttig.

- Og mindre bullshit?

- Yes. Eller mindre av de litt voldsomme inspirasjonsforedragene og store navn fra USA, som ikke alltid er så lett anvendelig i Norge. Sånt kan bidra til å gjøre det vanskeligere å forklare viktigheten av dette.

 

Posted by VU Valen-Utvik on 18. desember 2014

 

- Social Media Days og lignende arrangementer, tildels hele bransjen, blir gjerne gjenstand for mye satire på Twitter og andre kanaler. Hva tenker du om det?

- I utgangspunktet er jo det et sunnhetstegn, som vi ikke skal furte så mye over. Det meste er jo med snert og humor. Så er det klart at mye tas ut av kontekst, kan høres dust og rart ut. Denne satiren betyr også at vi blir sett og lagt merke til. Og: Noe av det er kanskje berettiget, og kan være en god avsjekk på om vi kommuniserer godt nok.

- Men er noe av humoren en slags kunnskapsløs harselas og misforståelse av hva faget handler om?

- Ja, men det kan jeg også skjønne: Nettopp fordi man bruker så store ord, så kan det skape en distanse. Når man snakker med folk ordentlig, så skjønner folk at dette er et fag og en annen form for kommunikasjon.

- Du tar på deg jobben med å forklare det for tvitrerne som overtar hashtager som #somed2017 og #contentdagen?

- Ja! Det hadde vært kjempegøy. Det er bare å komme, så skal jeg fortelle dem hva det er jeg jobber med - uten å bruke store ord. Vi byr på kaffe! Og det er jo ikke bare på Twitter at folk lurer på hva jeg egentlig gjør. Jeg har gamle tanter som spør om jeg får betalt for å sitte på Facebook hele dagen. Det er jo det vi gjør...

- Hva er det beste rådet du kan gi til bransjene som jobber med kommunikasjon i sosiale medier?

- Være mindre redde for å dele ting på ordentlig. Ikke bare si at vi har laget en kampanje og den nådde to millioner mennesker. Men fortell hvordan den nådde hele bransjen. Hvilke virkemidler brukte dere, og fortell om de 500.000 kronene dere brukte på annonsering via Facebook. For å få hele bransjen framover, må vi lære mer av hverandre.

 

Gratulerer til Astrid Valen-Utvik, Årets sosiale medier-personlighet 2017! #SoMed2017

Posted by Medier24 on 31. januar 2017

 

- Dette hadde nok en journalist aldri spurt en mann om, men: Hvorfor er det du som har tatt den synlige rollen i familiebedriften?

- Dette er min baby, mitt firma, som Glenn er veldig glad for å få være en del av. Glenn har erfaring fra kundeservice og support, og han trives best i bakgrunnen. Jeg drives også av å være ute, jobbe med det faglige.

- Samtidig har jeg ikke et behov for å være synlig for synlighetens skyld - men jeg tror jo på det jeg holder på med, og mener virkelig at sosiale medier kan gi spennende muligheter til mange virksomheter. Om de gjør ting riktig, så må jeg være synlig og dele av det jeg kan, sånn at folk kan få høre på det jeg har å si. Og jeg kan være ute og på farten og være en god del synlig, fordi Glenn tar hovedansvar og har kontroll på ting hjemme.

- Hvor er Valen-Utvik om fem år?

- Det vet jeg ikke! Vi har ingen femårsplaner, og fortsatt ingen definert forretningsplan engang. Vi gjør noe vi syns er gøy, sammen med folk det er morsomt å jobbe sammen med. Og så prøver vi alltid å være litt i forkant av markedet, på hva som blir det neste store. Om vi velger å bygge selskapet videre, er det nok med frilansmodellen vi har i dag. Jeg trenger ikke å kjøpe folks tid fra åtte til fire hver dag, men jeg har behov for folk til konkrete oppgaver basert på en konkret kompetanse som vi trenger akkurat der og da.

- Hva blir i vinden i 2017?

- Det er nok mye video. Men jeg håper vi også kommer dit at ikke alle ser etter størst, best og flest likes, men også være opptatt av å dyrke relasjoner med de følgerne de faktisk har og gjøre dette enda sterkere. Ikke bare de fokusere på de proffe produksjonene, men også tørre å gå nærmere, med håndholdt action som viser et selskap fra forskjellige sider. Og så håper jeg at man tør å tenke: Vi må ikke være på alle kanaler. Kanskje skal noen være gode på Instagram, mens for andre er det riktig å være god på Snapchat.

- Hva blir det verste buzzordet i år, da?

- Jeg er ganske lei inbound! Men det var kanskje det verste i fjor? Det hadde vært deilig hvis det ikke kom et nytt buzzord som skulle revolusjoner alt. Inbound, det er jo en ny måte å snakke om det mange av oss har gjort hele veien.

- I fjor vant du «Årets ildsjel». I år årets personlighet. Hvilken pris tar du neste år?

- Nå tror jeg kanskje at jeg har fått min dose! Jeg er egentlig veldig lite opptatt av priser, og vi melder sjeldent på kunder til de store showcase-prisene. Vi er mer opptatt av å skape resultater som kundene er fornøyde med, og ser på gode kundeforhold over mange år som den beste prisen av alle.

- Men: Ja, det er selvsagt kjempemoro når vi vinner noe!

 

 

Powered by Labrador CMS