Hvem vant? Se bilder av alle 19 vinnere på årets mediepriser! Og les hva juryen sier

Hvem vant? Se bilder av alle 19 vinnere på årets mediepriser! Og les hva juryen sier

MEDIEPRISENE: Mye glede blant årets beste aviser, magasiner og nettsteder onsdag kveld.

I forkant av Nordiske Mediedager var det tradisjonen tro tid for den store prisfesten og årets mediepriser på Ricks i Bergen.

Her følger en oversikt over alle prisene som ble delt ut onsdag kveld - med juryens begrunnelser. Først de tre hovedprisene: 

Adresseavisen fikk pris under MBLs medieprisfest i Bergen onsdag kveld. (Foto: Gard L. Michalsen)
Adresseavisen fikk pris under MBLs medieprisfest i Bergen onsdag kveld. Foto: Gard L. Michalsen

Juryen om Årets avis - Adresseavisen:

Årets avis har en imponerende journalistisk ambisjon og har turt å satse på komplisert digitaljournalistikk. Avisen tar sitt samfunnsoppdrag på alvor og gir rom for å jobbe med gode og langsiktige prosjekter. Det jobbes systematisk med utvikling på alle plan i mediehuset, og de kan vise til en økning i de digitale annonseinntektene på over 30 prosent. Avisen har flyttet nærmere leserne og har stålkontroll på sitt dekningsområde. De er bevisste på å bygge identitet og ikke minst trøndersk stolthet.

KK fikk prisen «Årets magasin» onsdag kveld. (Foto: Gard L. Michalsen)
Det Nye fikk prisen «Årets magasin» onsdag kveld. Foto: Gard L. Michalsen

Juryen om Årets magasin – Det Nye

Årets magasin leverer innhold som støtter, inspirerer, utfordrer og løfter sine lesere. Med et sofistikert visuelt uttrykk inviterer de til dialog med leserne på en utmerket måte og evner å løfte saker til å bli større og viktigere enn bare en artikkel i bladet. De har full kontroll på egne lesere, og når en målgruppe få andre norske medier treffer. De tar sosialt ansvar og har mobilisert over 6500 jenter til å sjekke seg for livmorhalskreft. I snart 60 år har de levert betydningsfull journalistikk til unge jenter som befinner seg i en identitetssøkende fase av livet – dette er imponerende!

mediepriser nyskaping SKAM

Juryen om Årets nyskapning – NRKs «SKAM»

Årets nyskapning har tatt Norge med storm. Uten noen form for promotering, har den blitt svært populær og har fått fans i alle aldre. En bevisst strategi i sosiale medier, jungeltelegrafen og ros fra anmeldere gjorde at interessen eksploderte. Historien fortelles på nettes premisser, og har klart å skape samme momentum som tradisjonell TV gjorde i gamle dager. ALLE snakker om det. Dette er imponerende og helt unikt. Her var det ingen reell konkurranse. Dette er det mest nyskapende vi har sett på mange år – også internasjonalt.

AVISPRISENE

mediepriser arets avismagasin
Bilde:

ÅRETS AVISMAGASIN

VG Helg

Med en unik evne til å fortelle historier og en tydelig kontrakt med leseren byr de på strålende journalistikk hver eneste uke. Magasinet hviler aldri. De pusher videre og legger lista stadig høyer for seg selv og andre. Presentasjonen av sakene er i verdensklasse og i en særstilling i Norge. Juryen er imponert over kvaliteten som gang på gang leveres. Bravo!

mediepriser askoyvaeringen forside
Bilde:

ÅRETS FORSIDE

Askøyværingen 23. april 2015

Tegn for tegn fortelles historien til familien med hørselshemmede barn. I en malstyrt verden er dette et befriende kreativt grep. Juryen har aldri sett lignende. Unik i ide og utførelse, som trigger interessen og inviterer leseren inn.

mediepriser magasinforside vg helg
Bilde:

ÅRETS MAGASINFORSIDE

VG Helg, 19. september 2015

Et sterkt reportasjebilde som elegant forteller en av årets viktigste og største nyhetssaker. Stillferdig og dramatisk på samme tid. Sjeldent sobert og rent, gjør effekten desto større. Fortellerkunst av ypperste klasse.

mediepriser sportssak drammens tidende
Bilde:

ÅRETS SPORTSSAK

Drammens Tidende - Spillet om Martin

Lokalavisa var nyhetsledende i en av fjorårets viktigste sportsnyheter.  Tettest på, fra minutt til minutt, fortalte de verden hvilke valg Norges største fotballtalent tok. Avisa var også best i ekstraomgangene og leverte en fyldig dekning med lekne detaljer om fotballjuvelen. Dette er hjemmeseier til Drammen.

mediepriser arets nyhetssak vg
Bilde:

ÅRETS NYHETSSAK

VG - Nedlasterne

Gravejournalistikk i internetts mørkeste kroker. Fysisk vondt, men ekstremt viktig å lese. Solid journalistisk håndverk. Det er umulig å være uberørt av denne saken. Satte dagsorden i flere dager og krever en sammensatt kompetanse hos hele teamet. Viljen og evnen som er lagt ned journalistisk, teknisk og i uttegning, imponerer. Dette er fremtidens journalistikk.

mediepriser arets featuresak dagbladet
Bilde:

ÅRETS FEATURESAK

Dagbladet Magasinet - Våtdraktsmysteriet

En unik historie, fortalt og tegnet ut på en måte som gjør at leseren dras gjennom historien. Solid arbeid i alle ledd, og en stødig journalistisk teft. Et mysterium blir løst takket være en journalist interesse for en liten notis. Med en dramaturgi som selv ikke en forfatter kunne finne på. Historien får en ekstra dimensjon når den viser seg å være en del av nåtidens største politiske utfordringer - OG linkes til Norge. Imponerende!

DIGITALPRISENE

mediepriser 03
Bilde:

ÅRETS NASJONALE NYHETSNETTSTED

VG.no


Det er hit vi går når ting skjer. Ingen har et større grep om befolkningen når det gjelder å være landets nyhetskilde. I tillegg til å være i forkant på løpende nyheter, evner de også å levere solide egenproduserte saker i verdensklasse. Med stor fokus på historiefortelling flytter de stadig grensene for hvordan journalistikk blir presentert på nett.

Nordlys vant prisen for «Årets lokale nyhetsnettsted».
Nordlys vant prisen for «Årets lokale nyhetsnettsted». Bilde:

ÅRETS LOKALE NYHETSNETTSTED

Nordlys.no

En tydelig stemme med en oppsiktsvekkende utvikling innen brukerbetaling, som har plassert seg helt i førersetet nasjonalt med tanke på bruk og salg av betalt innhold på nett. Med en aktiv satsing på debatt har de klart å løfte sine debatter og kommentarer ut over eget dekningsområde.

mediepriser 01
Bilde:

ÅRETS NISJENETTSTED

Teknisk Ukeblad - tu.no

Dette er et villet produkt med tydelige prioriteringer. De har en klar og tydelig visjon om hvor de skal og bruker alle nye hjelpemidler på veien. Med et større fokus på nyheter og samfunnsnyttige historier åpner de sin verden for massene og blir et nisjenettsted for en større del av befolkningen.

mediepriser aftenposten digitalhistorie
Bilde:

ÅRETS DIGITALE HISTORIE

Aftenposten - En helt vanlig syrisk flukt

Her står ingen ting i veien for historien. Med få ord, gripende bilder og god fremdrift fortelles en vond og viktig historie på en vakker måte. Her har avisen funnet gull i råmaterialet og gjort subtile designgrep som lar historien flyte på egen hånd. Den treffer leseren umiddelbart og fester seg i lang tid. Dette er fremtidens historiefortelling.

mediepriser skam programserie
(NRKs SKAM) Bilde:

ÅRETS PROGRAM/-SERIE PÅ WEB-TV/LOKAL-TV

NRK - SKAM

Ingen over og ingen ved siden. Serien har klart å skape en arena hvor fiksjon og virkelighet knyttes sammen på mesterlig vis. Serien treffer seere på flere forskjellige plattformer og utnytter nettets egenart til det ytterste. Ingen andre har klart å gjøre dette med så stor suksess tidligere. SKAM imponerer fra ende til annen. Beundringsverdig og inspirerende arbeid!

MAGASINPRISER

mediepriser magasin forside Dine Penger
Bilde:

ÅRETS COVER


Dine Penger nr. 3/2015

FOR en ide! Genialt gjennomført. Tema, fargevalg og komposisjon får leseren til å stoppe opp. Bilde og tittel gjør at du blir dratt til bladet. Her spiller alle komponenter på lag og lager en fantastisk forside. Bravo!

mediepriser magasinfoto KK
Bilde:

ÅRETS MAGASINFOTO


KK

Vetle Lid Larsen Foto: Geir Dokken

Bildet griper oppmerksomheten til leseren umiddelbart. Det er flott komponert, med en nydelig bruk av lys. Man kommer tett på uten at objektet ser i kameraet; tilstedeværelsen er nær. Her spiller alle elementer i bildet på lag og forteller sin egen historie.

mediepriser featuresak det nye
Bilde:

ÅRETS FEATURESAK


Det Nye - Når mørket faller

Med sin egen undersøkelse som bakteppe tar bladet unge jenters bekymringer på alvor og presenterer en solid reportasje om hvilke forhåndsregler unge jenter tar når de skal ut i nattemørket. En viktig sak som treffer målgruppen som en knyttneve.

mediepriser Tara inspirasjon
Bilde:

ÅRETS INSPIRASJONSSAK


Tara Smak - Søtt punktum

Det er dette som er inspirasjon! Det er fristelse fra ende til annen, i en nydelig og frisk presentasjon. Leseren inviteres inn i hver rett og får lyst til å lage alt. Denne saken lyste mot juryen på bordet. Slik skal oppskriftssaker lages! Se og lær.

mediepriser kk årets portrett
Bilde:

ÅRETS PORTRETT


KK - Det er viktig at det finnes damer som meg

Portrettet tar hovedpersonen på alvor. Det strippes ned og gjøres sobert og verdig. Journalisten skriver lekent på en verdig måte. Leseren sitter betatt og klokere tilbake.

Til toppen