KNUT MAGNUS BERGE, utenriksredaktør i NRK.
KNUT MAGNUS BERGE, utenriksredaktør i NRK. (Bilde: Anne Liv Ekroll, NRK)

Hvor oppdatert er NRKs utenrikssjef på Tyrkia når han hevder at barnesexoppslag var basert på landets største avis?

DEBATT: Og når NRKs utenrikssjef Knut Magnus Berge mener "Tyrkias største avis" teller i positiv retning når det gjelder troverdighet, avslører det hvor lang vei NRK har å gå for å bli ledende på nyheter fra Tyrkia.

  • Endret
  • FREDRIK DREVON, frilansjournalist

I siste episode av Kurér på NRK P2 er temaet kildekritikk. Programleder Lars Erik Haukedal Andreassen spør hva som er konsekvensene av at usanne nyheter spres i norske nyhetsmedier, og om kildekritikken er god nok.

Som eksempel på hva som kan skje når kildekritikken svikter, trekker Kurér frem de feilaktige påstandene i media 14. og 15. august om at Tyrkia angivelig hadde senket seksuell lavalder.

15. august sa for eksempel Dagsnytt Attens programleder at "Den seksuelle lavalder i Tyrkia er nå i praksis blitt 12 år."

Sakene i norske medier baserte seg på en nyhetsssak i Hurriyet Daily News fra 14. august, som ikke hadde byline, men bare var merket med Anadolu Agency, Tyrkias statseide nyhetsbyrå.

I Tyrkia er det vanlig å publisere redigerte saker fra nyhetsbyråer, uten å opplyse om at de er redigert.

(Fra VG, Dagbladet og NRKs dekning i sommer av den såkalte «pedofili-loven» i Tyrkia).
(Fra VG, Dagbladet og NRKs dekning i sommer av den såkalte «pedofili-loven» i Tyrkia).

LES OGSÅ:

Hvor er kildekritikken når NRK, NTB, VG og Dagbladet hevder at sex med barn skal bli tillatt i Tyrkia?

Tyrkisk kildekritikk, episode 2: Dette er kildene som norske medier baserte sine barnesex-saker på

NRK skylder på "hele verden"

17. august beklaget nrk.no tabben med nettsaken Eksperter: Derfor trodde «hele verden» at Tyrkia ville tillate sex med 12-åringer

Kurér spør Knut Magnus Berge i hvor stor grad NRK sjekket kildene sine før publisering av nettsaken med tittelen Tyrkia: Sex med 12 åringer kan bli lovlig.

- Vel, åpenbart ikke nok, i den forstand at det jo ikke var korrekt det som vi hadde i denne artikkelen. Dette var jo en artikkel som hadde Tyrkias største avis som hovedkilde.

Den omhandlet en relativt komplisert juridisk prosess i Tyrkia som vi misforsto. Det var vi jo ikke alene om. Det var mange som misforsto her.

Både Amnesty International, Vestlige politikere, og en rad andre medier. Så det óg hører med til bildet.

Men vi gjorde en feil. Og vi gjorde et forsøk på å rette opp den feilen i etterkant.

For det første: Knut Magnus Berges påstand om at NRK "hadde Tyrkias største avis som hovedkilde" stemmer ikke.

Avisen NRK og mange andre medier hadde som hovedkilde heter Hurriyet Daily News.

Ifølge bransjenettstedet gazeteciler.com har Hurriyet Daily News et opplag på rundt 6000, og er dermed Tyrkias 37. største avis.

Tyrkiske avisers opplagstall publiseres også på medyatava.com.

Selv om det skulle vise seg at disse tallene ikke er korrekte, er det ingenting som tyder på at den engelskspråklige avisen Hurriyet Daily News er i nærheten av å være Tyrkias største avis.

Muligens har Berge blandet sammen Hurriyet Daily News og Hurriyet. Det stemmer at mange av sakene fra Hurriyet dukker opp i engelsk versjon i Hurriyet Daily News, men dette er altså to forskjellige aviser, med ulike redaksjoner og ulike prioriteringer.

Lang vei å gå

For det andre:

At Amnesty, politikere og andre medier tok feil, fritar ikke på noen måte NRK fra å drive selvstendig kildekritikk.

Hurriyet Daily News-saken var merket Anadolu Agency. Dermed burde NRK kontaktet Anadolu Agency for å sjekke hva som egentlig sto i originalsaken. Eventuelt kunne NRK kontaktet tyrkiske myndigheter for å få deres syn på saken.

Det viste seg nemlig at Hurriyet Daily News hadde utelatt viktig informasjon om hvorfor tyrkiske Grunnlovsdomstolen gjorde lovendringen om seksuell lavalder, og hva lovendringen betyr i praksis.

At NRKs utenrikssjef mener betegnelsen "Tyrkias største avis" teller i positiv retning når det gjelder troverdighet, avslører hvor lang vei NRK har å gå for å bli ledende på nyheter fra Tyrkia.

Samtidig er det prisverdig at NRK-programmet Kurér faktisk konfronterer NRKs Knut Magnus Berge med kritiske og velformulerte spørsmål.

Til toppen