Elever fra Elvebakken videregående skole på Mindshares «antikonferanse» tidligere i november.

Kommentar:

Hvordan knekker du koden for å nå de unge? Her er 35 ting vi har lært om Generasjon Z

- Mange markedsførere drømmer om å knekke koden til å treffe den «mystiske» generasjonen som alltid tvinger annonsørene til å fornye seg og tenke nytt. Denne listen kan hjelpe på veien, skriver Siv Marte Lorås.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • SIV MARTE LORÅS, Content Manager i Mindshare

Generasjon Z er ungdommer som er født etter 1995.

I motsetning til generasjonene før dem, som vokste opp med begrenset tilgang til TV-kanaler, mobil og internett, så er denne gjengen overeksponert for innhold i alle kanaler og på alle plattformer.

Så hvem er de? Hva bryr de seg om? Hva gjør de på nett?

På vår anti-konferanse Huddle hadde Mindshare flere møter der dette ble diskutert. Vi snakket med en gjeng fra Elvebakken videregående skole, Topp-redaktør Angelica Marthinsen samt noen YouTubere fra Nordic Screens.

Dette blir å skjære alle over én kam, men her er noen ting vi har lært om generasjonen som «alle» vil nå:

  1. Generasjon Z vet ikke at de er Generasjon Z. Det er kun vi i markedsføringsverdenen som kaller dem det.
  2. De er sosiale 24 timer i døgnet. Er aldri avlogget, og våkner opp til en ny dag full av aktivitet på telefonen, som har ligget og mottatt snapper og meldinger i løpet av natten, som de responderer på ganske umiddelbart.
  3. De synes at det er litt slitsomt å være pålogget hele tiden og de sliter med å konsentere seg.
  4. De bruker emojis for å uttrykke hva de sier.
  5. Instagram har de gjerne flere kontoer. En testkonto, en privat konto der de legger ut mer uhøytidelige bilder og en offentlig konto der de legger ut de «perfekte» bildene.
  6. De ringer ikke i telefonen i frykt for at klein stillhet skal oppstå.
  7. Noen bruker Snapchat som en ren chat, men de snakker i stedet for å skrive.
  8. Det er kulere å være ung voksen enn rebell.
  9. Alle er på Snapchat, og det beste med Snapchat er at man ikke trenger å late som eller pynte på sannheten.
  10. Det er flaut om noen ser at man har tatt skjermbilde på Snapchat.
  11. Appen musical.ly blir stadig mer populær. Der filmer man seg selv mens man mimer til kjente sanger.
  12. Det er veldig viktig med humor på Snapchat-annonser. God humor, vel og merke.
  13. De bruker Facebook til grupper på skolen og som eventplanlegger.
  14. Paradise Hotel var harry før, nå er det kult!
  15. Det er om å gjøre å få mest mulig likes på poster på Instagram, og de føler at de må like vennene sine like mye.
  16. Jenter vil bli sett, men de bør helst se «perfekte» ut. De benytter seg av filtre og retusjering. Gutter har ikke så stort fokus på utseende som jentene.
  17. De har lett for å sammenligne seg selv med andre gjennom sosiale medier.
  18. Pelsindustrien og miljø blir nevnt som saker som engasjerer. Flere spiser ikke kjøtt på grunn av sunnhet og miljø. Det har blitt en trend å være veganer/vegetarianer.
  19. Helse, kloden, feminisme, mobbing er andre temaer som engasjerer.
  20. «Flinkhet» er in. Det er trendy å være et godt menneske.
  21. De synes de har for mye å velge mellom og blir stresset av å ha så mange valg.
  22. Ser aldri på TV. De ser på YouTube, men de hater prerolls.
  23. De bruker YouTube som et oppslagsverk. Kjappe snutter, hopper fra det ene til det andre og til slutt har de brukt veldig mye tid og aner ikke hvordan de havnet inn på de ulike videoene.
  24. De liker Instagram bedre enn Facebook.
  25. Generasjon Z er likevel fremdeles på Facebook, men de snoker mer enn de deler.
  26. Bruker apper for «alt» og sosiale medier for å få hjelp.
  27. De er ikke lojale mot merkevarer (ordrett: «Vi driter i merkevarer»), men de er lojale mot offentlige personer de liker og som de mener er troverdige.
  28. Godt innhold vinner alltid, uavhengig av avsender.
  29. Influencere/personligheter engasjerer. Noen følger absolutt alt influenceren gjør og sjekker snappene/Instagram stories-ene mange ganger per dag.
  30. De vil gjerne være med bak fasaden til en influencer/kjendis. De føler de blir kjent med vedkommende og de kan kjenne seg igjen.
  31. Bryr seg ikke om at det er annonseinnhold så lenge det er BRA innhold. Bra innhold er ekte innhold.
  32. De leser ikke blogg så mye lenger, men følger influencere og tidligere bloggere på Instagram, Snapchat og YouTube.
  33. Tilgjengelighet er viktig og det forventes – både av merkevarer og influencers.
  34. Det er ingen fasit for hvilke kanaler som funker for å nå Generasjon Z. Derfor må markedsførere teste og ikke følge en fast plan - den må endres hele tiden. Mange følgere er ikke garantert suksess. Det avhenger av om innholdet treffer og engasjerer.
  35. Konkurranser funker alltid. Men det MÅ være lavterskel. Sitat: «Ikke be oss lage en film med oss selv og laste opp – ved mindre premien er vilt bra».

Så vet dere det! Lykke til med å nå Generasjon Z!

Powered by Labrador CMS