OL-mester i hopp Maren Lundby mener sponsorer og medier må komme på banen og vise at det er alvor bak ordene om likestilling.

– Hvorfor dekker aldri norske medier jente­renn med utsendte journalister?

OL-mester i hopp Maren Lundby mener sponsorer og medier må komme på banen og vise at det er alvor bak ordene om likestilling. - Handler om prioriteringer, svarer VG.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg blir oppriktig lei meg når folk bare snakker om likestilling, men viser liten vilje til å faktisk bidra til at lagvenninnene mine og jeg får samme muligheter i hoppbakken som gutta. Vi nyter ikke godt av tabloide overskrifter alene, skriver Lundby i en kronikk i VG mandag

Hun etterlyser særlig flere sponsorer som er villige til å satse penger på å bidra til utviklingen av hopp for kvinner.

– Tenk om en stor aktør i norsk idrett som Norsk Tipping, som selv har frontet kampen for likestilling på idrettsarenaen, var villig til å satse på oss, skriver hun.

Hun retter også kritikk mot mediene, som hun mener nedprioriterer dekningen av kvinnehopp.

– Hvorfor dekker aldri norske medier jenterenn med utsendte journalister? spør hun.

Sportssjef Øyvind Brenne i VG svarer at alt handler om prioriteringer.

– Hver eneste helg skjer det mye aktiv idrett vi gjerne kunne dekket, men ikke velger å være til stede på, sier han.

Jacob Lund i Sponsorconsult sier til VG at han tror sponsorene kommer på banen med penger når kvinnene hopper like langt som mennene.

– Men jentene må også få hoppe i Vikersund og Planica skal de få sitt store gjennombrudd, sier Jacob Lund.

Powered by Labrador CMS