Torgrim Rath Olsen blir pressefotograf igjen.
Torgrim Rath Olsen blir pressefotograf igjen.

I 2016 la Nordlys ned jobben hans og Torgrim ble reklame­fotograf. Nå snur avisen - og 54-åringen går tilbake redaksjonen

- Det føles bra, sier den erfarne pressefotografen Torgrim Rath Olsen. - Vi har undervurdert fotografiets betydning, erkjenner sjefredaktør Helge Nitteberg.

For to år siden la Nordlys ned den redaksjonelle fotoavdelingen sin. Torgrim Rath Olsen var en av fotografene som ikke lenger skulle være en del av redaksjonen, men overføres til content marketing-avdelingen Nordlys LAB.

Nå har avisa gjort helomvending: 54-åringen Rath Olsen forlater LABen og vender tilbake til redaksjonen. Som dermed styrkes med nær 40 års erfaring som fotograf. 

- Det føles bra å skulle tilbake til redaksjonen. Det har vært en kjempefin og utfordrende tid i LABen, hvor jeg har fått jobbe med mange fantastisk flinke folk, men det blir også gøy å komme tilbake, sier han. 

 

- Fotografene er avgjørende

Rath Olsen er opptatt av at fotografene bidrar med viktig tilstedeværelse og at ferske, gode bilder bidrar til å løfte det redaksjonelle produktet. 

- Gode bilder og fotografer er viktig i pressehverdagen. Det er viktig at vi suger etter de ferske og gode bildene og har tilstedeværelse. Fotografene er avgjørende for å sikre det, sier han.

Han understreker at det ofte er en stor fordel å være to på reportasjetur, eller ved store hendelser. Og legger ikke skjul på at det til tider kan være enkelt å gjennomskue når det er en journalist med lav fotokompetanse som har vært ute på jobb alene. 

- Det merkes ganske hardt at en journalist både må skrive og ta bilder. Mobiltelefonen tok fort over, og det å stille noen personer opp mot en vegg, og trykke på en knapp, det kan alle gjøre. Fotografene bidrar med noe mer, sier han. 

Han mener Nordlys og Amedia sin snuoperasjon viser at det er håp for framtida til pressefotografiet, og at dette er et tegn på at trenden er i ferd med å snu. 

- Jeg er helt sikker på at dette er et tegn på en trend som snur, og at man nå ser viktigheten av gode bilder og gode pressebilder. Alle kan trykke på en knapp, men det blir ofte mye bedre med proff fotobistand i redaksjonene, sier han. 

 

- Vi har undervurdert fotografiets betydning

Da Nordlys for noen år siden la ned hele fotoavdelingen, var dette en del av en nedbemanning og kostnadsreduksjon i mediehuset.

Men det var kanskje en feilvurdering. Sjefredaktør Helge Nitteberg peker blant annet på suksessen med brukerbetaling og Amedias mye omtalte innholdsutvikling, når han forklarer hvorfor avisa gjenoppretter en ren fotografstilling i redaksjonen: 

Nordlys-redaktør Helge Nitteberg (t.v.). Foto: Gard L. Michalsen

- I løpet av innholdsinitiativet ser vi at vi har undervurdert fotografiets betydning. Å kunne ta gode bilder, mange gode bilder, er viktig for enn lokalavis, sier han. 

- Derfor satser vi mer på bilder, fordi vi ser at det har verdi. Både som en del av nyhetsjournalistikken, men også som selvstendig fotojournalistikk, fortsetter Nitteberg. 

 

Skal ikke være pressekonferanse-fotograf

Redaktøren sier at renessansen for fotoavdelingen skal brukes primært til å «ta bilder av mennesker» - hverdagsliv, organisasjonslivet, idrett og annet liv i Tromsø. 

- Vi har ikke ansatt en fotograf for å ta bilder på pressekonferanser. Det vi jakter, og som vi ser leserne vil ha, er gode øyeblikksbilder av aktivitet. Og en god fotoserie kan også godt stå alene, uten at den følges av en sak. Vi har skrudd opp takten på bildeserier, sier Nitteberg. 

- Vil det si at nyhetsfotografiet er dødt? 

- Nei - men mange avde bildene vi i dag tar til en «streit nyhetssak» kan tas av en journalist. Torgrim kan selvsagt ta det bilder langt bedre enn de fleste andre, men han er bare én - vi må fortsatt ha mange bilder som journalistene tar selv, sier sjefredaktøren. 

Nitteberg understreker at fotosatsingen ikke betyr en svekkelse av video. Riktignok la Nordlys for noen år siden et kortvarig prøveprosjekt på en lineær TV-kanal, noe Nitteberg selv ledet den gang. Men levende bilder på nyheter, og særlig strømming av sport, er et viktig element i tilbudet til abonnentene.  

Sjefredaktøren sier videre at fotografstillingen ikke betyr flere stillinger i bedriften, men i realiteten flyttes Rath Olsens årsverk fra innholdsbyrået Nordlys LAB og tilbake til redaksjonen. 

- Vi har like mange ansatte, men ser at vi klarer oss på Nordlys LAB visuelt med en fotograf og en videoprodusent, sier han. 

 

Til toppen