Gudbrandsdølen Dagningens lokaler i Lillehammer.

I dag går Gudbrandsdølen Dagningen for fullt over på Amedias teknologi og plattform. En av de største omleggingene noen gang, sier redaktøren

Tirsdag blir den frittstående avisen enda tettere integrert med det store konsernet. – Tiden var overmoden, sier sjefredaktør Kristian Skullerud.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Avisa Gudbrandsdølen Dagningen, som utgis på Lillehammer i Oppland, har røtter helt tilbake til 1837. Og selv om Amedia er på eiersiden, er GD fortsatt et uavhengig mediehus.

Utviklingen i nettoopplag fra år 2000 (Mørk blå for papirandel, lys for digital andel), GD.

Siden år 2000 har det her som for resten av mediebransjen, gått sakte, men sikkert nedover med opplaget. Til tross for en opplagsnedgang på nesten 30 prosent på 16 år, har avisen har klart å levere solide resultater - år etter år.

  

Har inngått omfattende avtale med Amedia

Men det solide grunnlaget ville ikke vart i årevis, hvis man ikke gjorde noen drastiske grep, forteller sjefredaktør Kristian Skullerud. Derfor har avisen utvidet samarbeidsavtalen med Amedia: 

– Selv om vi ikke er en Amedia-avis, så vil vi knytte oss mye tettere opp mot teknologien og metoden man jobber etter, sier han.

– Hvorfor det?

– Til tross for at vi har GD, Avisa Valdres og flere éndagsaviser, så innser vi at vi blir for små i denne sammenhengen, når det gjelder den digitale satsingen vi står overfor. Vi har derfor gått bredt ut og sett på ulike alternative samarbeidsmodeller, og endte opp med Amedia. Dette er i full gang med å iverksettes på den redaksjonelle siden, hvor vi tar ibruk analyseverktøyene deres.

Ansvarlig redaktør Kristian Skullerud i Gudbrandsdølen Dagningen.

Eierskapsmodellen i avisen er litt innviklet, men enkelt forklart så har Amedia 40 prosent av GD, gjennom ulike selskaper, - og Gudbrandsdølen AS eier 60 prosent. Dette selskapet eies igjen av nær 14.000 lokale aksjonærer

– Ingen har kommet lenger

Skullerud opplyser at de nå vil få tilgang på Amedias omfattende databaser som vil gi innsikt i statistikk, innholdsanalyse, ulike verktøy, kompetanseheving og liknende.

– Vi føler at Amedia er kommet veldig langt hva gjelder innholdsutvikling - ja, faktisk er det sannsynligvis ingen som har kommet lenger. Og vi blir for små til å henge med i svingene alene, så nå blir vi en del av løsning som passer oss godt.

17. oktober er den store skiftedagen. Da legger mediehuset om papiravisbrekkinga over til Amedia sine maler, med justeringer spesialtilpasset GD. Da er de også for fullt igang med de digitale verktøyene.

– Samtidig bygger vi om hele redaksjonene og produksjonslinja vår - fra en typisk papirbasert, over til en ren digitalbasert produksjon. Alt produseres dermed digitalt først.

– Hvordan vil du karakterisere forandringen for deres del?

– Siden sammenslåingene av avisene på Lillehammer for 20 år siden, har vi vært gjennom mange prosesser. Selve sammenslåingen i 1997 var selvfølgelig en stor prosess, men det vi gjør nå er den desiderte største omleggingen vi har gjort, når det gjelder organisatorisk og ikke minst måten å tenke og jobbe på. Det er en overgang for alle og selvfølgelig med en redsel for «hva nå for papiravisa».

– Ville havnet på etterskudd

– Hva tror du konsekvensen ville vært hvis man ikke hadde gjort endringen?

– Vi føler at vi har vært en avis som i mange sammenhenger har klart å være langt framme i utviklingen, men nå føler vi at vi er i alle fall ikke på forskudd. Jeg frykter for at vi hadde havnet på etterskudd, hadde det ikke vært for det samarbeidet nå, sier Skullerud og fortsetter:

– Jeg ser de lokalt eide avisene som prøver seg alene, og de har store problemer med å fikse det.

– Hvilke muligheter ser du for avisen?

– Vi har ambisiøse mål med avtalen og den første målsetningen er å snu opplagsutviklingen. Så målet er å ha opplagsvekst allerede neste år. Det er en stor oppgave, men det har vi veldig troen på at vi skal klare.

Avisen har hatt en opplagsnedgang på over 8.000 eksemplarer og ligger an til å havne under 20.000 i opplag for første gang. Men den utviklingen er nå i ferd med å snu, noe Skullerud tror og håper vil skje i et mye større tempo fremover.

– Hvordan vil du karakterisere fremtiden for avisen?

– Det er voldsomme utfordringer og voldsomme muligheter. Og vi er enormt inspirert av resultatene som avisene i Amedia leverer - og den utviklingen ønsker vi å ta del i, sier han.

– Naturlig å invitere GD

Pål Nedregotten er konserndirektør for innovasjon i Amedia.

Han sier til Medier24 at det var naturlig for dem å å invitere GD inn i Amedias teknologiløsninger - all den tid de er en stor minoritetseier.

– Men minst like viktig er GD en veldig god match med Amedias øvrige lokalaviser hva gjelder teknologiske behov og løsninger i markedet.

– At en aktør som GD velger å tre inn hos oss er både en bekreftelse på at vi har gjort mye riktig i vårt eget utviklingsarbeid, ikke minst med identitetsløsningen aID og den digitale abonnementsutviklingen, men vel så mye er GD med på å styrke fellesskapet av lokalaviser, sier han. 

Powered by Labrador CMS