PROSJEKTGRUPPA, fra venstre: Redigerer Toril S. Tørmoen, redaksjonssjef Jørgen Dahl Kristensen, journalist Mette Sjølie og annonsekonsulent Hanne Tønnesen.
PROSJEKTGRUPPA, fra venstre: Redigerer Toril S. Tørmoen, redaksjonssjef Jørgen Dahl Kristensen, journalist Mette Sjølie og annonsekonsulent Hanne Tønnesen. (Bilde: Gard L. Michalsen)

I dag har Budstikka minst to sider for hvert eneste poststed i Asker og Bærum. Det betyr 96 siders lokalavis

- Vi må skrive om de som bor her og det som betyr noe for dem. Da må vi bruke andre metoder enn postlister og pressemeldinger, sier redaksjonssjef Jørgen Dahl Kristensen.

Og det har redaksjonen kanskje klart med dagens spesialutgave, et prosjekt med det interne navnet «postnummeravisa».

For i dagens avis er det minst én side redaksjonelt innhold og en side annonse for ikke mindre enn 31 poststeder i lokalavisens dekningsområde.

Det blir 96 sider, to-tre ganger mer enn normalt.

Som så mye annet her i livet, er også denne ideen en god pubhistorie, forteller redaksjonssjef Jørgen Dahl Kristensen:

- Jo, altså: Jeg var i London, Tottenham hadde vunnet, jeg feiret med en øl på puben og leste en britisk lokalavis. Der hadde de egne sider med nyheter fra hvert eneste lille lokalsamfunn.

- Så tenkte jeg: Dette er gøy, det må vi jo få til i Budstikka også!

 

De man sjelden skriver om

Han forklarer videre:

Alle poststedene er også representert på forsida.
Alle poststedene er også representert på forsida. Bilde: Faksimile

- Jeg tenker at lokalavisa kanskje er viktigere enn noen gang. Men vi må skrive om de som bor her og det som betyr noe for dem i deres nærmiljø. Da må vi bruke andre metoder enn for eksempel postlister, pressemeldinger eller de faste kildene på ulike saksfelt. 

Det var ambisjonen for prosjektet. Ideen var god, den modnet og ble til postnummeravisa.

Heldigvis overlevde den oppdagelsen at det betød egne sider for intet mindre enn 31 forskjellige poststeder i dekningsområdet.

Etter sommeren begynte planleggingen for alvor, og de siste ukene har stadig flere saker blitt fordelt til avisas journalister. Med en egen prosjektgruppe som har holdt nøysom oversikt over sider, saker, annonser og produksjon.

Og aller viktigst: Jakten på de gode, nære sakene fra hvert lille lokalsamfunn. De som man ikke finner i de store konfliktene, på rådhuset eller politiloggen.

- Vi sendte blant annet ut e-post til nær alle velforeninger, idrettslag, korps og dansegrupper. Over 130 e-poster gikk ut for jakte gode historier. Og folk bidro med masse tips, langt mer enn vi fikk plass til, sier Dahl Kristensen.

 

Noen av sidene i dagens avis.
Noen av sidene i dagens avis. Bilde: Faksimile

 

Litt sånn «old school journalistikk»

Noen lokalaviser dekker tettsteder med et par tusen innbyggere. Budstikka dekker Asker og Bærum, to kommuner med nær 200.000 innbyggere til sammen.

Det er mye samferdsel, skolepolitikk, sport og andre store saker.

Men også mange små lokalsamfunn. Og Asker og Bærum er såvisst ikke ett lokalsamfunn, understreker journalist Mette Sjølie:

- Nei, det er stor forskjell på Heggedal og Jar, på Skui og Nesøya. Og vi hører det fra alle kanter: I Asker sier de at Budstikka er bare Bærum-stoff, og i Bærum sier de det motsatte.

- Utfordringen hver dag er å lage en lokalavis hvor alle finner noe som angår dem. Det tror jeg vi har klart nå, sier hun.

- Hvordan reagerer folk?

- Folk synes det er dritkult! Og dette er saker som er viktig for folk, historier som betyr noe for nærmiljøet deres. Og så bruker de kanskje Facebook til å fortelle om dette, i stedet for lokalavisa.

- ...men det skyldes kanskje også at den store lokalavisa ikke har tid til disse sakene?

Godt humør hjelper på store og krevende prosjekter!
Godt humør hjelper på store og krevende prosjekter! Foto: Gard L. Michalsen

- Ja, det kan du godt si. Dette er litt sånn «old school journalistikk». Dette er sånt vi hadde mulighet til å gjøre i gamle dager, da vi var over alt og hadde god tid.

Og om ikke dette stuntet skal gjentas for ofte: Gjennom postnummeravisa har redaksjonen kanskje minnet seg selv på denne måten å jobbe på, som man kan gjøre mer av?

- Det er i hvert fall lurt å komme seg ut i blant, konkluderer Jørgen Dahl Kristensen.

Kollega Mette Sjølie stemmer i:

- Nå kan vi ringe til folk over alt og nå dem på e-post døgnet rundt. I gamle dager måtte vi ut og oppsøke folk. Da får vi en helt annen historie.

 

Når de litt mindre annonsørene

Men å trykke 96 sider koster litt - og et godt avisprosjekt i 2017 har selvsagt også en kommersiell side. Så også postnummeravisa; minimum én side annonser for hvert postnummer er målet. Gjerne mindre kunder som kanskje ikke er synlig så ofte i den store avisa.

- Og så oppfordrer vi annonsørene til å lage spesielle budskap: Lokale tilbud akkurat nå, ta med annonsen for å få en spesiell rabatt, og sånt, sier annonsekonsulent Hanne Tønnesen.

Det innebærer at postnummeravisa også får en økonomisk oppside. Noe som kan hende frister andre til å prøve seg?

Selv om det ble ganske omfattende: Jørgen Dahl Kristensen låner gjerne bort ideen.

- Ikke tenk for mye, bare gjør det. Det er positivt for avisa, nærmiljøet og leserne. En god måte å profilere seg på. Og det skaper også engasjement internt.

- Det beste tipset ditt?

- Stram planlegging. Og harde frister!

 

Til toppen