Solveig Barstad, programleder for «TV 2 hjelper deg».
Solveig Barstad, programleder for «TV 2 hjelper deg».

I dag møter «TV 2 hjelper deg» seg selv i døra: Arresterer selskaper som bruker dyre spesialnumre - og TV 2 er et av dem

- Litt flaut, sier Sarah Willand om at selskapet fortsatt bruker ulovlige telefonnumre. Men bra at de også får et kritikk fra programmet, understreker hun.

Fra TV2.no torsdag morgen.
Fra TV2.no torsdag morgen.

I torsdagens TV 2 hjelper deg setter programmet fokus på dyre spesialnumre, gjerne femsifrede, som mange selskaper «tilbyr» kundene å ringe til.

Dette kan vi lese i forhåndsomtalen av programmet på TV2.no i dag.

Problemet er at disse numrene kan være veldig dyre å ringe til, særlig hvis man blir stående i kø. Og derfor vedtok EU tidligere i år et forbud mot slike telefonnumre - som også gjelder for norske selskaper. 

Men flere bruker dem fortsatt, melder forbrukerprogrammet. Et av dem er SAS. Et annet er - TV 2 selv, for abonnementstjenesten TV 2 Sumo. 

Nå har norske selskaper fått en endelig frist fra Forbrukerombudet til 15. oktober med å fjerne disse, og overfor TV 2 hjelper deg lover mediehuset at Sumo-tjenesten skal slutte med det før den tid. 

Programmet produseres av Mastiff, og redaksjonen er i så måte ikke en del av selve TV 2. Mediehuset understreker overfor Medier24 at de også må tåle et kritisk søkelys i egne programmer og flater: 

Sarah Willand, organisasjons. og kommunikasjonsdirektør i TV 2.
Sarah Willand, organisasjons. og kommunikasjonsdirektør i TV 2.

- Det er bra at TV 2s redaksjoner driver kritisk journalistikk, også når det gjelder eget hus, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2.

- Men det er selvfølgelig litt flaut at vi ikke har fanget opp dette før. TV 2 er blant mange bedrifter som har brukt 5-sifrede nummer til vår kundetjeneste TV 2 Sumo, noe som betyr at kundene har måttet betale for å ringe inn hit. Sånn kan det selvsagt ikke være, og vi slutter nå med dette, sier hun. 

Willand forklarer at et brev fra Forbrukerombudet i sommer «glapp» for selskapet, men at denne nye oppmerksomheten gjør at TV 2 nå har snudd seg rundt. Og får gjort nødvendige endringer innen fristen.

Til toppen