VIL BYGGE VIDERE: Filter Media sier de vil bygge Norges neste nyhetsnettsted. Fra venstre: Styreleder og investor Even Aas-Eng, publisher Lars Eide og investor Preben Carlsen.

Filter Media vil ta opp kampen mot de store mediehusene. Jakter 10 millioner kroner for å ansette 20 til

Gründere går inn med 1,5 millioner kroner - nå starter investorjakten for å nå resten. Skal fortsatt skille nyheter fra reklame.

På en pressekonferanse onsdag fortalte Filter Media Norge AS at de skal satse tungt for å ta opp kampen mot nasjonale nyhetsnettsteder som VG og Dagbladet.

Gründerne sier målet er ansette til sammen rundt 20 nye journalister og selgere i løpet av de neste 18 månedene. 

Styreleder og medgründer Even Aas-Eng beskriver ambisjonene slik: 

– Det vi gjør nå er at vi rett og slett ønsker å prøve å bygge Norges neste store nyhetsnettsted. Vi mener at vi har knekt koden for å drive en lønnsom avis med fokus på kvalitetsjournalistikk. Vi har tenkt å hente inn ti millioner kroner for å kunne konkurrere med de store,.

– For de pengene skal vi ansette 20 journalister og selgere over de neste 18 månedene og forhåpentligvis flere. Vi skal bruke de pengene på å lage kommersielle produkter og lage fantastisk god kvalitetsjournalistikk, sa han.

 

Se video fra pressekonferansen her:

Filter Media Norge vil bygge «Norges neste store nyhetsnettsted» - jakter 10 millioner i investorkroner for å rekruttere 20 journalister og selgere. Gründerne går selv inn med 1,5 millioner av dette. Og nettavisen skal fortsatt skille nyheter og reklame på forskjellige nettsteder:

Posted by Medier24 on 7. desember 2016

 

I november 2015 lanserte kvartetten av gründere og tidligere Dagblad-ansatte Filter Media - med nettavisene Filter Nyheter og Filter Film og TV, samt den kommersielle nettavisen Filter Partner.

Bak etableringen stod blant andre Even Aas-Eng, Lars Eide, Pål Nordseth og Harald Klungtveit. Senere kom også investorer som Andreas Thorsheim og Preben Carlsen inn på eiersida i selskapet.

 

Omsatte for 2 millioner kroner i år 

På pressekonferansen sa de at de har solgt et sted mellom 30-40 native annonser til store annonsører i år, og slik omsatt for 2 millioner kroner i år. 

 – Vi oppsummerer at forretningsmodellen vår funker godt og vi ser at vårt kommersielle innhold blir lest. Gjennomsnittlig lesetid er på tre minutter og 30 sekunder og den mest leste annonsen ble lest av 50.000 unike brukere. Totalt har 450.000 lest annonsene våre og det er vi stolte av. Det er med andre ord mulig for en nyetablert aktør å lage et kommersielt produkt som er attraktivt, sier Even Aas-Eng.

Det spesielle med prosjektet Filter Nyheter er avisene ikke skulle ha annonser, men finansieres av byråsatsingen Filter Partner.

Her produseres og distribueres innholdsmarkedsføring som i all hovedsak spres via målrettet markedsføring i sosiale medier.

 

Må lage god journalistikk - oftere

Det er også her det unike i forretningsmodellen ligger: 

Filter Nyheter er ikke avhengig av antall sidevisning og mange lette trafikksaker for å finansiere modellen. Tvert i mot understreker aktørene at målet er å bedrive god og undersøkende journalistikk - men å kunne gjøre det oftere enn dagens to journalister har hatt kapasitet til. 

Publisher Lars Eide sier det slik:

- Vi ser at modellen fungerer. Og så må vi gjøre det vi gjør nå, oftere og enda bedre.

 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen