Redaksjonssjef Espen Olsen Langfeldt i VG+ spretter champagne etter at VG+ nådde 100 000 abonnenter. Målet ble nådd cirka klokken 14.45 den 1. februar 2017. Det ble feiret med kake og champagne foran storskjermen i 6. etasje i VG-bygget.

I går passerte VG+ 100.000 abonnenter - og kunne sprette champagnen

VG ble dermed første avis til 100.000 heldigitale abonnenter.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I fjor var det en liten intern kamp i den norske mediebransjen:

Hvem kom først til 100.000 digitale abonnenter - Schibsteds regionaviser, Amedias lokalaviser eller VG+?

Når sant skal sies nådde regionavisene og Amedia målet i fjor, men de var da også fire store og 62 små og mellomstore aviser. Som bygger digitale abonnenter på samme produkt som papiravisa.

Mens VG er ett mediehus, og VG+ er en heldigital tjeneste som står frikoblet fra papiravisa. 

Og i går onsdag passerte VG+ 100.000 abonnenter.

– Det er en milepæl for VG og ikke minst for norske mediehus. Det er også en ny måte å se inn i framtiden med digitale abonnementtjenester, sier redaksjonssjef Espen Olsen Langfeldt til egen avis onsdag kveld.

VG+ ble lansert først som et iPad-produkt i 2010, og har siden utviklet seg til primært et produkt i «browser»-versjonen på PC, pad elelr mobil.

Og nå satser mediehuset videre: Sjefredaktør Gard Steiro varslet til Medier24 tidligere denne uka at de nå ansetter flere journalister, og vil legge mer av VGs «kjerne» bak muren - det vil blant annet si nyheter og sport.

Nå bekrefter samtidig mediehuset at antall abonnenter for VG+ er større enn papiravisas opplag, som har passert 100.000 - på vei ned. 

Men mens VG+ koster bare rundt 500 kroner i året, står papiravisa fortsatt for 60 prosent av rundt 1,6 milliarder kroner i inntekter for mediehuset. 

 

 

Powered by Labrador CMS