Eva Lisa Robertsen, annonseansvarlig i Østhavet
Eva Lisa Robertsen, annonseansvarlig i Østhavet (Foto: Østhavet)

I sommer holdt avisa på å forlise. Nå gir de bort annonsekroner til Rosa sløyfe-aksjonen

– Kanskje flere får opp øynene for hvordan avisa kan brukes til å engasjere i samfunnet? spør Eva Lisa Robertsen, annonseansvarlig i Østhavet i Vardø.

Avisa Østhavet i Vardø oppfordrer nå annonsører til å kjøpe rosa annonser i avisa. Overskuddet fra annonsene skal gå til Rosa sløyfe-aksjonen og Brystkreftforeningen

– Det starta med at vi lagde rosa logo på forsida. Og så tenkte vi at vi kunne gjøre noe mer. Vi syns jo det er artig å sette søkelys på Rosa-sløyfeaksjonen, fordi mange er redde for å fortelle om kreftsykdom, sier Eva Lisa Robertsen, annonseansvarlig i avisa. 

Robertsen startet i jobben den 1. september, og forteller at det er givende å komme i kontakt med engasjerte mennesker i lokalsamfunnet. 

– Kreft er noe alle kommer borti, om ikke selv, men som pårørende. Det er derfor veldig artig at så mange sier ja til å kjøpe rosa annonser, sier hun. 

Da den lokale avdelingen til Kreftforeningen fikk høre om stuntet, kom de innom redaksjonslokalene med kake, kan Robertsen fortelle. 

 

Sendte ut mayday-signal

Østhavet sendte i mai bokstavlig talt ut mayday-signal. De holdt på å forlise, økonomisk.

På spørsmål om de dermed ikke heller bør satse på å selge annonser hvor pengene går til drift av avisa, svarer Robertsen: 

– Dette vil gi oss selv økt oppmerksomhet. Du (journalisten, journ. anmn.) ville ikke ringt om vi ikke gjorde dette. Kanskje flere får opp øynene for hvordan avisa kan brukes til å engasjere i samfunnet? Man kan gjøre mange ting med en lokalavis, og dette er det første av det som kommer fra oss framover. 

På spørsmål om de kommer til å få snudd skuta i tida, svarer hun: 

– Det tror jeg. Vi skal legge om, og lanserer digital avis i tillegg på nyåret. Det blir spennende å få være med på. Vi skal klare dette, vi er glade i avisa og det er leserne også, sier hun. 

Til toppen