SCHIBSTED-BOOK? Konserndirektør Frode Eilertsen i Schibsted antydet nye tjenester og et «nytt økosystem» fra konsernet, under resultatpresentasjonen tidligere i år.
SCHIBSTED-BOOK? Konserndirektør Frode Eilertsen i Schibsted antydet nye tjenester og et «nytt økosystem» fra konsernet, under resultatpresentasjonen tidligere i år. (Bilde: )

Ikke bare NSA vet hvem du er. Schibsted også. Og nå skal de tjene mer penger på det.

- Velkommen til en ny fase av internett, sier Schibsted-direktør.

- Velkommen til en ny fase av internett, sier Schibsted-direktør.

Schibsted vet hvem du er, hva du liker, hva du leser - og hva du kanskje kan kjøpe.

Og i framtida blir det kanskje ikke bare rubrikk eller eksterne kunders bannere du tilbys. Konserndirektør Frode Eilertsen snakket om markedsplasser, ehandel og «nye tjenester», da 2014-resultatet ble presentert fredag.

- Vil det si at Schibsted kan lansere egne handelstjenester og nettbutikker?

- Vi kommer til å lansere mange nye tjenester, om det er handel eller andre ting. Det er målet vårt. Særlig i Sverige ser vi en stor tilvekst av portefølje med nye og interessante oppstartsselskaper, som omsetter snart for én milliard kroner. Det håper vi også å gjøre i Norge, sier Eilertsen til Medier24 etter presentasjonen.

Under presentasjonen fredag, fortalte altså Frode Eilertsen om konsernets planer for framtida. Eilertsen er konserndirektør for strategi og digital transformasjon, og er klar på at konsernet tar mål av seg til å henge med i den digitale utviklingen. Og varsler store endringer for «en ny verden»:

- Vi går inn i en ny fase av internett. Før visste ingen hvem du var. Nå vet alle hvem du er. Ikke bare NSA, sa Eilertsen noe muntert i den engelskspråklige presentasjonen.

LES MER OM 2014-RESULTATET:

EVERYBODY KNOWS YOU'RE A DOG: Nå vet alle hvem du er, sier konserndirektør Frode Eilertsen.
EVERYBODY KNOWS YOU'RE A DOG: Nå vet alle hvem du er, sier konserndirektør Frode Eilertsen. Bilde:

- Vi er større enn Google og Facebook

Eilertsen fortalte at Schibsted har «endret hele tankegangen rundt produktporteføljen». Nå holder Schibsted på å ansette 100 (!) personer til en helt ny, sentral avdeling for teknologi, produktutvikling og annonser.

Oppdrag: De skal røre alt Schibsted vet om deg sammen i én gryte, og forsøke å tjene mer penger på det. Og Schibsted mener de har solid posisjon.

- Når vi legger sammen alle Schibsteds produkter, sider, Finn og mediehusene, er vi større enn Google og Facebook, mener Eilertsen.

- Facebook kjenner din personlighet, Google vet hva du ser etter. Vi vet hva du faktisk vil kjøpe, når du vil gjøre det og om du faktisk har mulighet til å kjøpe det, fortsetter han.

STØRRE ENN FACEBOOK? Slik presenterer Schibsted dekningen sin i Norge.
STØRRE ENN FACEBOOK? Slik presenterer Schibsted dekningen sin i Norge.

Fra tilfeldig til målrettet

Ja, Schibsted vet etter hvert ganske mye om deg. Du har kanskje ikke hørt om SPID, men hvis du bruker FINN eller logger deg på en av Schibsted (eller Polaris) sine nettaviser, har du en konto der.

- I 2015 skal vi virkelig linke disse sidene sammen. Vi snakker om å etablere påloggede økosystemer, sier Eilertsen.

På presentasjonens hans står det stikkord som markedsplasser, eCommerce, personlig finansiering og prissammenligning. Altså ikke bare bannerannonsering og rubrikk. Men også dagens tjenester skal bli mer personlige.

- For eksempel: Hvis du ser en type jobbannonser på Finn, kan vi gi deg en bannerannonse av den samme stillingen når du besøker en av våre nettaviser. Når vi tester dette, ser vi at «klikkraten» er ti ganger høyere enn vanlig, sier Eilertsen.

Bedre for begge sider

Opplevelsen må også bli bedre for bedriftskunden som kjøper annonsene, understreker han.

Der du kan kjøpe annonser på facebook på to sekunder, er det å kontakte en avis fortsatt litt som å gå på postkontoret. Slik skal det ikke være lenger:

- Fokus er på effektive løsninger. En bedre løsning som fungerer, og der du kan handle selv. På sikre og troverdige merkevarer for annonsørene, mener Eilertsen.

Og oppsummerte framtida slik i fem punkter:

  1. Global kamp, sterke konkurrenter.
  2. Nettet går fra anonymt til identifisert. Pålogging blir nødvendig.
  3. Trafikk og data er den nye valutaen.
  4. Mer data gir bedre og mer relevante tjenester.
  5. Investerer i produkt og teknologi - gir muligheter for ytterligere omsetning og inntjening.

UNIVERSET: Slik ser Schibsted for seg sitt framtidige univers på nett.
UNIVERSET: Slik ser Schibsted for seg sitt framtidige univers på nett.

«Kan bruke til alt mulig»

Men om det ble aktuelt med nye og rene nettbutikker, ville altså ikke Schibsted snakke veldig konkret om fredag.

- Det er jo ikke lenge siden VG-sjefen sa at det er relativt praktisk å kjøpe boka ved siden av en bokanmeldelse. Dine tanker her stemmer jo godt med det…?

- Vel, hehe… Så konkret har vi ikke tenkt på det. Det kan komme mange nye ting framover. Fokuset nå er på å bygge den grunnmuren som muliggjør en mye høyere grad av innovasjon og ekspansjon. Men kanskje blir det helt andre og nye former for tjenester, sier Eilertsen til Medier24.

Men at verdien i trafikk og data kan brukes til mer enn nyheter, banner og rubrikk, er han klar på.

- Ja - det kan brukes til alt mulig. Og jo mer vi kjenner deg, desto bedre tjenester kan vi tilby akkurat deg, sier konserndirektøren.

- Det er nok noen som leser her som tenker på personvern. Hva vil du si om det?

- Der skal vi være verdens beste. Det vil si total transparens. Brukeren skal vite alt vi vet om deg, og du skal få se det hvis du vil.

- Så hvis jeg vil slette meg selv, er det mulig - du vil ikke lagre det i en hemmelig kjeller?

- Nei. Vi er ikke NSA, smiler Eilertsen.

Til toppen