Aslak Berge, redaktør for iLaks. Den innklagede artikkelen innfelt (faksimile).
Aslak Berge, redaktør for iLaks. Den innklagede artikkelen innfelt (faksimile). (Bilde: Octavian forlag)

iLaks brøt god presseskikk i omtale av Norske Lakseelvers bruk av offentlige midler

- Hadde ikke dekning for tittelen, mener PFU.

Tirsdag behandlet PFU en klage fra organisasjonen Norske Lakseelver, etter omtale på iLaks.no av de offentlige tilskuddene organisasjonen får. 

Artikkelen antyder at organisasjonen ikke bruker midlene primært på tiltak i lakseelver, men på politisk lobbyvirksomhet. 

Klager mener iLaks har brutt punkt 4.4 i Vær Varsom-plakaten, om ikke å gå lenger i titler enn det er dekning for i stoffet.

Ifølge klager dokumenterer iLaks ingen steder i artikkelen at midlene næringsorganisasjonen søker om og mottar fra Miljødirektoratet, går til å påvirke regjeringens politikk. 

Etter en kort diskusjon i Pressens Faglige Utvalg tirsdag, sier PFU seg enig med klager: Her hadde ikke iLaks og artikkelen signert redaktør Aslak Berge dekning for påstandene i tittelen. 

Flere utvalgsmedlemmer påpekte at det ikke var noen spørsmålstegn eller forbehold i saken, men at påstanden konstateres absolutt. PFU reagerer også på at den innklagede nyhetssaken framstår som kommenterende i formen.

- Den konstaterende påstanden må sannssynliggjøres, noe iLaks ikke har gjort i saken, slår PFU fast i uttalelsen. 

Utvalget understreket også at forhold som iLaks har påpekt i tilsvarsrunden, ikke er relevante for vurdering av saken: Det er hva mediet har publisert i saken, som avgjør om man har dekning for tittelen. Det er heller ikke klagers ansvar å dokumentere mediets påstand, understreker PFU. 

  • Uttalelsen blir publisert her når den er tilgjengelig. Les saksdokumentene (uten konklusjonen) på Presse.no.

 

For ordens skyld: Undertegnede jobbet høsten 2014 en kort periode som fast frilanser for iLaks.no.

Til toppen