Inntektene faller i VG: Leverte «bare» 57 millioner i resultat

Brukerinntektene vokser, men nedgang i annonseinntektene sørger for svakere resultat.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I dag la Schibsted fram resultatet i første kvartal - og gjør det samme for VG. Mediehuset hadde samlet sett inntekter på 430 millioner i første kvartal i 2019, som er en nedgang på tre prosent.

Resultatet endte på 57 millioner kroner (EBITDA) - som er ned fra 80 mill i samme periode i fjor, opplyser VG.

– VG har fått mye kritikk den siste tiden. Det har ikke virket inn på bruken. Trafikken har totalt sett økt i årets første kvartal sammenlignet med i fjor. Vi har i snitt 9 prosent flere daglige brukere - til tross for at det var var vinter-OL i fjor, sier sjefredaktør Gard Steiro i VG i en melding.

 I meldinga forteller de at kvartalet er preget av vekst i trafikk og brukerinntekter, noe nedgang i annonseinntekter og høyere investeringer i produktutvikling - sammenlignet med samme periode i fjor.   

En positiv utvikling for mediehuset er at brukerinntektene vokser, men de tynges i første kvartal av et inntektsfall.

- Inntektsfallet dette kvartalet skyldes primært at annonseinntektene går noe ned, men de faller mindre enn markedet generelt. VG hadde et veldig sterkt annonseår i fjor, og at vi da klarer å holde nivået i et vanskelig marked er vi godt fornøyd med, fortsetter Steiro i meldinga.

Brukerinntektene for VG+ vokste med 27 prosent i første kvartal, mens antall abonnenter økte med 22 prosent i samme periode, og endte på rett i underkant av 180 000 abonnenter.

Resultatmarginen lander likevel på 13 prosent.

– Enkelt forklart skyldes dette noe lavere annonseinntekter, men også at vi investerer i fremtiden. I forrige uke vant VG "Den store journalistprisen", VGTV fikk sin første Gullrute - og vi ble kåret til årets nasjonale nyhetsnettsted. Men vi er ikke bedre enn vi var i går. Derfor må vi hele tiden styrke produktutviklingen og journalistikken i VG. Det koster, sier Gard Steiro.

Som eksempler nevner han at VG i Q1 lanserte en ny app, nytt direktestudio, og at de nå har tester og utvikler nye formater - som gir økt engasjement blant brukerne.

 Medier24 kommer tilbake med mer.

Powered by Labrador CMS