Trond Juliussen, administerende direktør i Bonnier Norge.
Trond Juliussen, administerende direktør i Bonnier Norge. (Bilde: Bonnier Media / Jørgen Pedersen)

Inntektene faller og lønnsomheten går opp for Bonnier. Snart er 50 prosent av annonseinntektene digitale

Men omstillingen er på langt nær over, understreker direktør Trond Juliussen. Skal bygge videre på etablerte merkevarer, og samtidig jakte nye inntekter

- Omstillingen er nok ikke over, verken for vår del eller alle andre. Der digitale markedet endrer seg stadig, og omstillingen vil vedvare i lang tid, sier Trond Juliussen til Medier24.

- Jeg tror heller ikke vi skal spå veldig langt framover. Vi har lagt en strategi fram mot 2020, og lengre enn det er det vanskelig å vite noe om.

Juliussen er administrerende direktør for magasinforlaget Bonnier i Norge, som har rundt 15 prosent av det norske ukepresse- og bladmarkedet.

Og melder nå om en omsetning på rundt 350 millioner kroner for Bonniers norske selskaper og magasiner i fjor.

 

Omstilling gir resultater

Fjorårets omsetning og drift er et resultat av nettopp den omstillingen som Bonnier har gått gjennom de seneste åra:

2015 var preget av kostnadskutt, og inntektene falt også i 2016. Da Juliussen meldte om 2015-tallene i fjor, var de på rundt 400 millioner kroner. Det vil si en inntektssvikt på rundt 12,5 prosent fra 15 til 16.

Men de økonomiske resultatene var bedre i fjor, ifølge den norske Bonnier-sjefen:

- Vi har gjennomført betydelige omstillingstiltak for å møte utviklingen, og vi har lagt grunnlaget for en god digital vekst som vi har sett gode resultater av, sier Juliussen.

- Vi er derfor tilfreds med årets resultat. På tross av svakere omsetning har vi forbedret lønnsomheten og resultat for selskapet.

Samtidig som papirinntektene faller, er det vekst på digitale plattformer og nye tjenester. Bonnier eier blant annet content marketing-byrået Spoon, som ifølge Juliussen har påvirket resultatet positivt.

Også digitale annonseinntekter på digitale magasiner og nettsteder vokser kraftig:

- I 2018 vil 50 prosent av våre totale annonseinntekter være digitale, noe som er etter planen, sier Juliussen.

- Vi skal fortsatt kjempe for hver eneste annonsekrone, men vårt neste store mål ligger i å øke de digitale brukerinntektene, først og fremst på service og tjenester, understreker han.

 

Noen av Bonniers merkevarer og magasiner i Norge.
Noen av Bonniers merkevarer og magasiner i Norge.

 

Kompliserte regnskapstall

Svenskeide Bonnier er Nordens største mediekonsern, men når vi skal omtale den norske omsetningen er vi prisgitt selskapets egen omtale av tallene.

Dette fordi de to norske foretakene ikke gir noe godt bilde av den norske omsetningen:

Bonnier Media AS omsatte i fjor for 107 millioner kroner, mens Bonnier Publications international omsatte for 1,13 milliarder. Men det siste omfatter også virksomhet i andre land; den norske virksomheten var i fjor på rundt 350 millioner.

Selskapstallene bekrefter imidlertid tendensen om bedre lønnsomhet. Det sammenslåtte driftsresultatet for de to selskapene økte fra et par millioner i 2015, til over 50 millioner kroner i fjor.

Hele Bonnier-konsernet opplyste om sine tall i februar, og omsetningen var på 25,5 milliarder svenske kroner, ned fra 25,9 året før. Driftsresultatet (EBITDA) var på 731 millioner svenske kroner, mot 1,01 milliard i 2015.

 

Skal «treffe leserne uavhengig av plattform»

I Norge er Bonnier kjent for merkevarer som Costume, Tara, Bo Bedre og Vi i villa, altså mye mote, skjønnhet og interiør. Men også blader som Aktiv Trening, Illustrert vitenskap og National Geographic.

Flere av merkevarene har egne digitale posisjoner, men Bonnier har også egne nettsteder som motesiden Stylista.no.

På veien fra å være et tradisjonelt printselskap til et moderne mediehus handler det om å bygge videre på det etablerte, mens man skaper nye inntekter, sier Juliussen.

- Våre papirmedier står fortsatt veldig sterkt og flere av titlene har ledende posisjoner i sine segmenter. Det er sterke merkevarer som vil være lønnsomme i mange år fremover, understreker han.

- Det er viktig for oss å holde disse posisjonene, samtidig som vi må fortsette å redusere kostnadene der hvor inntektene faller. Vi skal forsterke og investere i markeder som er i vekst, noe som blir enda viktigere i tiden fremover.

Foruten den nevnte satsingen på content marketing, satser Bonnier på vekst i brukerinntekter for service og tjenester, og ikke minst eventer.

 

Bonnier Media AS

  2013 2014 2015 2016
Omsetning 126 147 363 134 965 796 121 703 202 107 585 444
Driftsresultat 10 487 388 11 812 768 4 568 123 6 176 633
Driftsresultat i % av omsetning 8,3 8,8 3,8 5,7
Årsresultat før skatt 10 381 265 11 935 024 4 635 719 6 140 182

 

Bonnier Publications International AS

  2013 2014 2015 2016
Omsetning 1 336 322 249 1 273 112 268 1 187 512 307 1 130 286 346
Driftsresultat 85 288 572 51 028 154 -3 317 423 47 794 358
Driftsresultat i % av omsetning 6,0 4,0 -0,3 4,2
Årsresultat før skatt 91 851 441 54 220 081 -1 799 287 41 156 314
Til toppen