FLERE ABONNENTER: Det kan disse fire sjefredaktørene juble for - fra venstre; Espen Egil Hansen (Aftenposten), Eivind Ljøstad (Fædrelandsvennen), Øyulf Hjertenes (Bergens Tidende) og Lars Helle (Stavanger Aftenblad).
FLERE ABONNENTER: Det kan disse fire sjefredaktørene juble for - fra venstre; Espen Egil Hansen (Aftenposten), Eivind Ljøstad (Fædrelandsvennen), Øyulf Hjertenes (Bergens Tidende) og Lars Helle (Stavanger Aftenblad).

Inntektene fortsetter å stupe for regionavisene, men abonnentene strømmer til: Aftenposten øker 15.000 og nærmer seg gamle høyder

2017 bød også på noe sterkere resultater for de fire abonnementsavisene, med en margin på 7 prosent.

De fire store abonnementsavisene i Schibsted leverte i 2017 et driftsresultat på 185 millioner kroner, noe som gir en margin (EBITDA) på 7 prosent. Begge deler er godt over 2016. 

Dette til tross for kraftig fall i inntekter. Schibsted rapporterer nå samlet for Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad, og omsetningen var i fjor på 2,522 milliarder kroner - ned fra 2,848 året før. Altså et fall på 326 millioner og 13 prosent nedgang i samlede inntekter. Fallet skyldes nedgang i papirinntekter - og særlig på annonsesiden. 

 

Utviklingen til Schibsteds abonnementsaviser.

 

De samlede inntektene fra abonnement øker imidlertid, i fjor med 3 prosent. Denne veksten er drevet av digitale abonnement, og her er den underliggende veksten meget solid: 

Alle de fire abonnementsavisene hadde vekst i beregnet opplag i fjor, viser Schibsteds kvartalsrapport. 

Dette etter noen år med stillstand eller svak vekst. Særlig Aftenposten imponerer, med et beregnet opplag på hverdager i 4. kvartal på 225.268. Det er 15.000 over samme kvartal 2016, og ikke siden tidlig 2014 har avisen sett slike tall. 

 

 

ESPEN EGIL HANSEN, sjefredaktør i Aftenposten, vil gi deg en stadig mer personalisert nyhetsopplevelse. Her under Nordiske Mediedager våren 2016.
ESPEN EGIL HANSEN, sjefredaktør i Aftenposten, kan juble for solid digital vekst. Her under Nordiske Mediedager våren 2016. Arkivfoto: Gard L. Michalsen

Når beregnet opplagstall øker, betyr det etter alt å dømme at den underliggende veksten i betalende abonnenter er enda større. I fjor høst kunne også avisa melde om over 100.000 heldigitale abonnenter. 

- Dette er et gjennombrudd, markerer at 17 år med opplagsfall er over og at vi nå ser sterk vekst, sier en fornøyd sjefredaktør Espen Egil Hansen til Medier24 torsdag morgen. 

 

Dette sa Aftenposten om utviklingen i november, da 100.000 ble feiret:

100.000 HELDIGITALE ABONNENTER! Aftenposten feirer med suppe - vi snakker med Espen Egil Hansen og Kristina Stamnes:

Posted by Medier24 on 10. november 2017
Til toppen