Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen
Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen (Mediebyråforeningen)

Mediebarometeret faller igjen:

Internett er nå større enn tradisjonell TV: – Aldri skjedd over så lang tid

Oppgang i mai skapte optimisme i medieinvesteringene, men sommerens tall gir en nedtur, melder Mediebyråforeningen.

Internett er nå større enn TV som reklamebærer, ifølge Mediebarometeret.

Juli måned ble nemlig tung for reklamemarkedet: Reklameomsetningen via mediebyråene viser en nedgang på 8,1 prosent i juli isolert sett sammenlignet med samme måned i fjor, melder Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Etter årets sju første måneder ligger medieomsetningen 6,9 prosent bak tilsvarende tall i fjor.

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for årets syv første måneder – sammenlignet med samme periode i 2018.
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for årets syv første måneder – sammenlignet med samme periode i 2018.

– Mai måned ble en stor oppgangsmåned som skapte optimisme i forhold til medieinvesteringene via mediebyråene. Juni og juli er derimot blitt nedturer i så måte, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen i pressemeldingen. 

– Det har tidligere skjedd i enkeltmåneder at internett er større i omsetning i Mediebarometeret enn tradisjonell TV. Men det har aldri skjedd over så lang tid. Nå har internett en større markedsandel av omsetningen enn TV etter syv måneder av inneværende år, sier Mandt Larsen.

Hun poengterer likevel at internett ikke er blitt større enn TV grunnet veksten i omsetningen.

– Internett har gått forbi TV fordi internett har falt mindre enn TV inneværende år. Ingen av kanalene har vokst i år – og TV har falt betraktelig mer enn internett, sier Mandt Larsen.

– Tallenes tale fra Mediebarometeret er klar. TV har hatt en tøft 2019, legger hun til.

Radio faller på sin side med 14,2 prosent - det samme fallet som dagspressen har opplevd, mens ukepressen er tilbake med 24,7 prosent.

Mediebyråforeningen tror det skal godt gjøre å få nullvekst når året er omme.

– Det er lov til å være optimist, men det skal nå svært mye til for at vi klarer å komme til null eller i pluss. Da må vi oppleve en rekordsterk høst i forhold til medieinvesteringer via mediebyråene, sier Mandt Larsen. 

Til toppen