WIDESPACE I NORGE - fra venstre: Nina Engebretsen, Silje Dahle, Magne Harstveit, Mano Rashidi og Siri Solberg - fem av de ni ansatte på Oslo-kontoret.
WIDESPACE I NORGE - fra venstre: Nina Engebretsen, Silje Dahle, Magne Harstveit, Mano Rashidi og Siri Solberg - fem av de ni ansatte på Oslo-kontoret. (Foto: Gard L. Michalsen)

Investorer og fond skyter inn 147 millioner svenske kroner i Widespace

Europeisk mobilreklameselskap rigger for vekst og utvikling.

Mobilreklame- og techselskapet Widespace har sikret seg 147 millioner svenske kroner - tilsvarende 15,8 millioner euro - i vekstkapital.

Det melder selskapet selv torsdag.

Widespace har hovedkontor og ble i sin tid etablert i Sverige, og har i dag 230 ansatte i ti land, inkludert et kontor i Oslo.

En større del av investeringen kommer gjennom en ny emisjon mot de nåværende eierne Industrifonden, Northzone og andre aksjonærer.

Blant de nye investorene er også investeringsfondet Kreos.

Vil nå enda flere

Gjennom nettsteder som er tilknyttet mobilreklamenettverket, når Widespace ifølge seg selv i dag ut til 230 millioner unike brukere i Europa, USA, Brasil og MENA-regionen hver måned.

- Dette gjør oss i stand til å befeste vår ledende posisjon i Europa, samt utvide i eksisterende viktige markeder, sier Patrik Fagerlund, administrerende direktør og medgrunnlegger av Widespace, i en melding.

- Vi vil også investere ytterligere i strategiske, teknologiske områder, som for eksempel automatisering og visualisering av data. Vår teknologi og løsninger har gitt oss en ledende posisjon i alle de store markedene i Europa, og vi tar sikte på å fortsette veksten de kommende årene, forteller han.

Widespace ble grunnlagt i 2007 av gründerne Henric Ehrenblad og Patrik Fagerlund. Selskapet driver med reklame kun på mobile plattformer, og er et mye brukt annonsenettverk også her til lands, for både små og store nettsteder og apper.

Selskapet bruker blant annet det de kaller predikitiv teknologi til å forutse hvilke annonser som hver bruker bør få se.

- Widespace har lykkes med å koble de mulighetene som mobilitet og Big Data med menneskelig atferd og følelser. Vår avanserte teknologi, som kan forutsi brukeratferd, tar nå mobilannonsering til et helt nytt nivå, sier CEO og gründer Patrick Fagerlund ambisiøst.

Til toppen