Hege Storhaug under en bokpresentasjon høsten 2015.
Hege Storhaug under en bokpresentasjon høsten 2015. (Bilde: Fredrik Varfjell, NTB Scanpix)

Islamkritiske nettsteder blir stadig mer delt i sosiale medier. Document og Rights.no på 10. og 15. plass i mai

Det viser uoffisielle målinger fra analysetjenesten Storyboard.

De islamkritiske nettstedene Document og Human Rights Service gjør det godt på listen over medier som har flest delte saker i sosiale medier.

Tall fra analysetjenesten Storyboard viser at Document er det tiende største norske nettstedet i antall delinger på sosiale medier de siste 30 dagene, skriver Klassekampen.

Mens det månedlige antallet delinger av Document-saker i første halvdel av 2015 lå stabilt mellom 30.000 og 40.000, teller Storyboard hele 230.000 delinger i mai i år.

Human Rights Service-nettstedet rights.noligger på 15. plass. Begge nettstedene lå inne på topp 30-lista for 2016, men de har klatret det siste året.

– Analyseverktøyet Storyboard henter inn rundt 5.000 norske nyhetssaker og 1.500 blogginnlegg daglig, opplyser Storyboard-sjef Olav Hjertaker. Han har fulgt veksten til Document og HRS, som ble lagt til i Storyboards oversikt i henholdsvis 2014 og 2015.

– Jeg tror disse nettsidene har gått litt under radaren, sier han og viser til at ingen av dem regnes med i de store, tradisjonelle medieundersøkelsene, sier han,

Hege Storhaug, informasjonsansvarlig i HRS, mener mange norske journalister mangler kunnskap om islam og innvandring.

– Norske medier har langt på vei gjort seg irrelevante i mange år på det viktigste temaet, nemlig islam og innvandring. HRS har opparbeidet seg høy troverdighet på feltet gjennom årene, sier hun.

Til toppen