Jonas Bergh-Johnsen (f.v.), Jan-Erik Aalbu, Carsten Skjelbreid og Bengt Eriksen i TVNorge og Max sitt nye TV-studio på Ullevaal stadion mandag kveld. Norge møter Italia til EM-kvalifiseringskamp i fotball tirsdag.Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Jan Erik Aalbu tar et kraftig oppgjør med mobbing i sosiale medier - vil verne om sine kommentatorer

Liker svært dårlig at sportskommentatorer i andre kanaler blir mobbet. Nå skal de selv ha ansvaret for Eliteserien.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB-Steinar Bjerkmann): – Det kan bli småstormer. Vi har hatt lite av det til nå. Er det ting jeg ser på sosiale medier og som jeg føler er urettferdig, galt eller brutalt, vil jeg sette meg med den personen og bygge opp ham eller henne. Det er min jobb oppi det hele, sier Aalbu.

– Heldigvis har det ikke vært slike saker hos oss, men jeg ser andre steder at folk rett og slett blir mobbet. Det liker jeg svært dårlig. Det var sikkert mange som skrev dritt om meg da jeg kommenterte, men jeg søkte aldri på meg selv og hva det sto, sier den tidligere fotballkommentatoren.

Ble omtalt som partisk

Han fikk selv kjeft for å være partisk da han kommenterte Vålerenga.

– Folk mente at jeg var partisk da jeg kommenterte Vålerenga, siden jeg både hadde spilt og jobbet i Vålerenga. Men jeg var den gangen mer partisk for det andre laget, for at jeg ikke skulle bli tatt på det. Jeg kan ikke si at Vålerenga spilte dårlig om de vant 3-0. Det er noe som alltid vil henge ved deg, og det er kanskje litt urettferdig, mener den mektige sportssjefen i Discovery.

Han er likevel svært tydelig på at både han og Discovery-profilene må tale medfart i sosiale medier.

– Får dine kommentatorer flagge favorittlag?

– Godt spørsmål. Jeg vet at mange har gjort det. Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det er kanskje noe vi bør tenke over, svarer Aalbu.

– Men kan det ikke være bedre at seerne får vite det?

– Det kan godt hende det. Jeg vet at Carsten Skjelbreid heier på Liverpool, som vi har hatt i europaligaen. Men det har ikke vært noe problem hittil. Det har gått veldig fint. Jeg tror ikke det er så farlig, for å være helt ærlig, mener sportssjefen.

– De aller fleste har en sterk interesse for en norsk klubb eller en klubb der ute, fortrinnsvis i England.

Lærte av NRK-legende

Aalbu mener TV-profiler må være selektive i hva man leser i sosiale medier.

– Jeg lærte én ting av Arne Scheie da jeg begynte å jobbe med ham i 1995. Det var lenge før sosiale medier ble store. Det var mange som sendte inn brev. Nå har du sosiale medier på godt og vondt. Arne sa til meg den gangen at «du må høre én ting. 50 prosent av dem som hører på deg, synes du gjør en god jobb. 25 prosent bryr seg ikke, mens de siste 25 prosentene mener du er den største tullebukken på denne jorden. Og det er dessverre dem du hører fra». Det ligger mye godt i det, men når du er på TV, må du tåle kritikk og at folk mener noe om deg, understreker Aalbu.

Selv er han ikke redd for å svare når det blir «twitterstorm», som da Eurosport mistet signalet fra England under en kamp mellom Liverpool og Tottenham.

– En ting er når vi mister signalet fra England, som i ligacupen. Noe annet er når en har sagt feil navn. Da er det kanskje 125 personer som hiver seg på, men det er ikke massivt når 150.000 ser på. Jeg lærte at det var seerstorm i NRK om ti personer ringte inn. Det har bestandig vært meninger, men det var ikke på samme måten som nå. Folk kan også sjekke ut det du sier. Det er et veldig tøft yrke, som folk skal ha respekt for. Du kan sitte alene og ikke tenke på hva du sier i boksen, mens folk som sitter hjemme med en øl tenker at «er det mulig», sier Aalbu.

Powered by Labrador CMS