Ingen vil finne på å kreve at mediene skal ansette folk ut fra deres politiske preferanser eller livssyn. Men for å unngå farlige situasjoner i blindsonene, må man se godt etter. En gang til. Har man forstått situasjonen godt nok, skriver Tro & Medier. Illustrasjonsfoto. (Bilde: Solum, Stian Lysberg)

Jeg er redd for at vi har en presse som i for liten grad evner å forstå kristentroens innflytelse i landet

DEBATT: - Vi trenger journalister som forstår kristen tro, skriver daglig leder Jarle Haugland i Tro & Medier.

  • JARLE HAUGLAND, daglig leder, Tro & Medier. Opprinnelig publisert hos Dagen.no.

 

Nylig var det en ulykke i Bergens mest trafikkerte kryss.

Det var en tydelig blindsone-situasjon. Når man ikke ser godt nok etter, eller kjenner til trafikkbildet, kan det oppstå farlige situasjoner.

Daglig leder Jarle Haugland i Tro & Medier.
Daglig leder Jarle Haugland i Tro & Medier. Foto: Tro & Medier

Det bør også journalister ta på alvor i møte med livssynsmangfoldet.

«Vi trenger å forstå den verden vi lever i. Og her spiller journalistikken en viktig rolle. Når endringene er så kraftige. Når politikken sjokkerer oss. Når hele bransjer endres på kort tid. Da trenger vi å forstå hva det er som foregår», sa TV 2-sjef Olav T. Sandnes på Nordiske Mediedager i Bergen nylig.

 

På den samme mediekonferansen ble det avdekket at også i år stemmer norske journalister mer til venstre enn befolkningen ellers. Om journalistene bestemte alene, ville regjeringen bestått av Ap, SV og Rødt.

«Vi trenger å forstå den verden vi lever i.»

Det betyr at mediebransjen må legge seg ekstra i selen for å forstå den politiske blindsonen som kan oppstå i redaksjonslokalet. Samtidig har den politiske venstresiden historisk sett hatt en tydelig kritisk innstilling til kristentroen.

Hva gjør det med journalistikken om journaliststanden i Norge tar med seg den holdningen inn i sitt arbeid?

Jeg er redd for at vi har en presse som i for liten grad evner å forstå kristentroens innflytelse i landet. Ja, ikke bare kristentroen, men hvordan menneskers livssyn generelt preger holdninger og handlinger, på godt og vondt.

 

For eksempel:

Tro & Medier 

Tro & Medier er en tverrkirkelig organisasjon som arbeider for kristen tro og gode verdier i mediehverdagen. Organisasjonens navn var tidligere Familie & Medier, men skiftet 28.april 2017 navn til Tro & Medier – eller Senter for tro og medier, som er organisasjonens formelle navn.

Hvorfor stemte majoriteten av evangeliske kristne i USA på Trump, til tross for at han i stor grad går på tvers av hva de står for?

Hva driver muslimske terrorister til sine handlinger?

Er islam en krigens eller en fredens religion?

Hvorfor er «jøde» blitt et skjellsord i enkelte miljøer i Oslo?

Hvorfor mener majoriteten av kristne organisasjoner og kirkesamfunn at ekteskapet mellom én mann og én kvinne er rammene for det seksuelle samlivet?

Hvorfor har Israel så sterk støtte i Midtøsten-konflikten hos mange norske kristne?

 

Listen over svært viktige samfunnstema der livssyn spiller en sentral rolle er mye lenger. Om det er en blindsone i redaksjonslokalet i møte med disse temaene, forstår man i mindre grad hva det er som foregår.

På Nordiske Mediedager var livssynsaspektet dessverre fraværende.

Betegnende nok. I rekken med glimrende foredrag og paneldebatter hadde det vært bra om programmet også kunne satt journalisters livssynsforståelse i fokus. For vi trenger å forstå den verden vi lever i.

Ingen vil finne på å kreve at mediene skal ansette folk ut fra deres politiske preferanser eller livssyn. Men for å unngå farlige situasjoner i blindsonene, må man se godt etter.

 

En gang til. Har man forstått situasjonen godt nok?

Tro & Medier vil jobbe for økt livssynsforståelse blant norske journalister.

Vi bidrar gjerne med innspill til tematikk eller bidragsytere som kunne løftet Nordiske Mediedager enda ett hakk. For menneskers tro er en nøkkel til å forstå verden vi lever i.

Til toppen