Cecilie Langum Becker i NRK.

Påskepreik

– Jeg var forbløffet da jeg skjønte at nyutdannede journalister stort sett gikk inn i vikariater

Det gjør at NRKs økonomikommentator Cecilie Langum Becker mener at landets journalistvikarer fortjener en hyllest for å holde hjulene i gang i norske redaksjoner.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Navn: Cecilie Langum Becker 

Stilling/mediehus: Økonomikommentator i NRK 

– Hva gjør du vanligvis i påska - og hva er planene for denne? 

– I år blir det nok mye jobbing, men vanligvis er jeg på familiehytta på Geilo. Jeg deler hytta med broren min, og i år var det vår tur - så her er både barn og voksne skuffa. Men vi gjør det beste ut av det; vi blir hjemme og lager påskerenn i hagen i beste 17.mai-stil - men uten gjester.

– Målet er å sette barna (3,6 og 8) litt mindre foran TV/skjerm. Da treåringen her forleden sa «La oss lage et moteshow» etter å ha rundet alle episodene av «Barbie- life in the dreamhouse» kjente jeg at det hadde gått litt langt.

– Hva savner du mest fra hverdagen?

– Jeg savner barnehagen til de to minste og idrettstilbudet til eldstemann. Jeg må si jeg bekymrer meg litt for barna i disse dager, som ikke får være sammen med jevnaldrende- det er ikke sunt! Jeg er heldig, som fortsatt må være endel fysisk tilstede på jobb og møte mine fantastisk flotte kollegaer.

– Hører du på Påskelabyrinten?

– Ja, jeg skal begynne i år!

– Hvilke medier/serier/podkaster/innhold vil du anbefale andre å konsumere i påska?

– Kalifat på Netflix er helt fantastisk. Og når vi er inne på temaet; podcasten Caliphate fra NYT fra ifjor er også veldig bra. De som ennå ikke har fått med seg The Dropout (podcast) har gått glipp av noe. Og så slår jeg et slag for boken! Velg «Koke bjørn» av Mikael Niemi som din påskekrim - den setter spor.

– Hvordan synes du mediene har håndtert korona-krisen?

– Det har vært en utfordring! Å formidle nyheter på en nøktern og smart måte har krevd mye av oss alle. Ingen ønsker å skremme, men det er viktig å være ærlig. Krisen har vært altoppslukende journalistisk, og kommer til være det også fremover.

– For min egen del vil veien videre handle om hvordan denne krisen setter dype spor i norsk økonomi. Det er lenge til vi er ferdige med de økonomiske etterdønningene av dette.

– Hvordan havnet du egentlig i mediebransjen?

– Siste året på siviløkonomutdanningen på NHH i Bergen så jeg annonsen for en jobb i nyhetsbyrået TDN Finans, som har samme eier som Dagens Næringsliv. Man trengte å være rask, ha en ok penn og ha litt peiling på finans. Jeg fikk en sånn følelse, du vet, at; der, der er den. Det har kun skjedd meg en gang siden, og det var da NRK lyste ut stillingen som økonomikommentator. Hvis jeg har lært noe gjennom mine 15 år i journalistikken så er det at magefølelsen sjelden tar feil; when you know, you know.

– Hva eller hvem i bransjen fortjener hyllest og hvorfor?

– De som ikke har fast jobb, men som sørger for å holde hjulene i gang i redaksjoner over hele landet! Jeg var forbløffet da jeg skjønte at nyutdannede journalister stort sett gikk inn i vikariater. Som nyutdannet økonom var det en selvfølge at min første jobb var fast. Hvorfor har det blitt en selvfølge at nettopp innenfor dette yrket, så er det greit med så mye midlertidighet? Det skaper uforutsigbarhet for veldig mange, både når det gjelder det å få lån, kjøpe seg egen bolig og stifte familie.

– Hva er det viktigste Abid kan gjøre for å sikre at norske medier klarer seg gjennom krisa? 

– Å sørge for at flest mulig overlever. Det er trist at mange må permittere midt i en krise som det åpenbart er viktig at vi journalister også dekker kritisk. Når Norge åpner, og vi er tilbake til normalen, må vi fortsette med full gass for belyse alle sidene ved myndighetenes krisehåndtering.

Powered by Labrador CMS