Emma Huisman Moskvil, ansvarlig redaktør og daglig leder, Svelviksposten

– Jeg vil ha good news i storskala! Kanskje på tide å ta en ny runde på hvilke saker man bruker ressurser på?

Julepraten: Emma Huisman Moskvil

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier24 har stilt de samme spørsmålene til flere mennesker i mediebransjen før jul. Dette er det ansvarlig redaktør og daglig leder Emma Huisman Moskvil i Svelviksposten svarte.

– Hva gjør du i jula?

– I jula skal mannen min og jeg feire hos familien min i Sandnes. Jeg tror han har blitt lei av klagingen min på at "østlendinger skjønner seg ikke på pinnekjøtt". Der skal vi gå turer i fjellet uten ski på beina. For det kan man nemlig gjøre i Sandnes i desember.

– Når slapper du av og hva gjør du i så fall?

 – Jeg slapper av når jeg har musikk på ørene og barnåler under løpeskoene. Etterfulgt av seriefråtsing med god samvittighet.

– Hva spiser dere til jul?

– Nøttestek. Nei da. Ikke skriv det. Det blir pinnekjøtt. Ellers kaster de høygafler og bombrikker på meg når jeg kommer hjem til Rogaland.

– Hvordan oppsummerer du medieåret 2018?

– Fregatter, presidenter og politikere som dulter borti ting de ikke burde.

– Hvilke(n) mediesak(er) husker du?

– Jeg husker, naturlig nok, sakene som har fått størst og lengst medieoppmerksomhet. Om alle burde fått det er en annen sak. Metoo-bevegelsen, KrFs vingling, Donald Trumps mange bidrag til å splitte verden, Per Sandberg og Bahareh Letnes (spesielt den legendariske bildeserien deres med Natt & Dag), Helge Ingstad-ulykken, Janne Jemtland og Sylvi Listhaugs fall.

– Hva ble årets flause?

– Da Trine Skei Grande baksnakket Abid Raja over telefon, uten å være klar over at telefonen var på høyttaler og Raja var i rommet. Åååh, hva hadde jeg vel ikke gjort for å være en flue på veggen og vitne det øyeblikket Henrik Asheim nølende forteller henne at hun er på høyttaler. For øvrig mener jeg Skei Grande fikk urettferdig mye hets i etterkant av flausen. Det var jo Asheim som brøt den gylne regelen om å informere umiddelbart om hvem som lytter til samtalen. Skjerpings, Asheim!

– Hvem lagde den beste journalistikken?

– Her må jeg slå et slag for lokaljournalistikken. Noe av det jeg liker best med lokaljournalistikk er å høre historiene til vanlige folk. Alle har en historie verdt å fortelle. Derfor er jeg spesielt begeistret for Drammens Tidendes serie «Folk i nye Drammen», der de lar folk i Svelvik, Nedre Eiker og Drammen fortelle sine historier.

– Hvilken bransjeperson inspirerte deg i 2018

– NRK nyhetsdirektør, Helje Solberg, som snakket om ledelse i en mediebransje i endring på Medienettverkskonferansen i høst. Som relativt fersk leder var det bare for meg å finne fram skriveblokka, notere «Heljes 10 lederbud» og plassere dem ved PC-en på kontoret. Befinner jeg meg i en litt kinkig ledersituasjon, tar jeg et diskret blikk på «Heljes 10 lederbud».

– Hva bør bransjen gjøre annerledes i 2019?

– Jeg vil ha good news i storskala! Jeg vil se toppsaker om at antall mennesker som lever i ekstrem fattigdom har blitt halvert, at 2,3 milliarder mennesker har tilgang til rent vann, og at 90 prosent av barn i utviklingsland går på skole. Jeg er overbevist om at folk ønsker å lese saker som gir dem håp og pågangsmot. Istedenfor har mediene for eksempel publisert et enormt antall saker om Sandberg og Letnes det siste året. Kanskje på tide å ta en ny runde på hvilke saker man bruker ressurser på?

– Samtidig mener jeg også at folk bør ha et bevisst forhold til hvilke saker de velger å lese. Vi måler hvor godt hver enkelt sak blir lest. Leser mange, skriver vi mer om temaet. Enkelt og greit. Vil du vi skal lage færre saker om politisk kjekling, Melania Trumps jakkevalg eller Per Sandbergs kjæreste? Slutt å klikk inn på sakene, da.

Powered by Labrador CMS