(Faksimile fra VG Familieliv).
(Faksimile fra VG Familieliv).

«Jeg ville takket nei til VG, dersom jeg visste at det var reklame for Rema 1000»

Intervjuobjekt trodde hun ble intervjuet til VGs journalistikk, men endte opp som reklame.

- Vi jobber grundig, og blir fulgt med på. Jeg tror at både Dagbladet og Dagens Næringsliv har ettergått oss og ringt nærmest hver eneste kilde på VG Familieliv.

Det sa innholdssjef Svein Arne Haavik i VG Partnerstudio under Oslo Redaktørforenings frokostmøte om content marketing tirsdag morgen, som Medier24 var til stede på.

Og tirsdag formiddag fikk Haavik rett i det: Da publiserte Dagbladet denne saken om et intervjuobjekt som ifølge avisa trodde hun ble intervjuet av VG, men endte opp i en «Rema 1000-reklame» på VG Familieliv.

I form av det som tilsynelatende er en helt vanlig reportasje, med tittelen «Her feirer Emil (6) somalisk barnebursdag hos bestevennen Anas (6)».

Men intervjuobjekt Hanne Viken visste ikke at dette var en kommersiell sak:

- Jeg synes det er viktig å holde klare skiller mellom journalistikk og reklame, og jeg ble overrasket da dere ringte og forklarte meg sammenhengen. Jeg ville takket nei til VG å publisere saken dersom jeg visste at det var reklame for Rema 1000, sier Viken til Dagbladet.

Innholdssjef Haavik skriver i en e-post til Dagbladet at VG Partnerstudio «har vært ekstremt nøye i hver eneste samtale å understreke og overtydliggjøre nettopp at vi ikke er journalister. Dette mener vi at vi også har gjort i denne saken».

Haavik viser til at man har publisert 48 saker, uten at noen har reagert så langt. Men understreker i e-posten:

- Samtidig må vi bare ta til etterretning at Hanne Viken, ifølge Dagbladet, føler at hun ikke tydelig nok er gjort oppmerksom på at hun er intervjuet av en kommersiell seksjon. I såfall beklager vi dette på det mest oppriktige. Hun har imidlertid ikke kontaktet oss om dette direkte i løpet av det døgnet saken har vært publisert

Haavik avslutter også sin e-post med å påpeke at dette er en «utelukkende positiv historie», g at «kun Dagbladet kan klare å finne en negativ vinkel her».

 

Til toppen