Christian Senning Andersen, sjefredaktør og administrerende direktør i Fremover
Christian Senning Andersen, sjefredaktør og administrerende direktør i Fremover (Ole Gunnar Onsøien)

DEBATT

Journalistene gjorde jobben sin i Sommarøy-saken

«Ståle Lindblad bommer i kritikken sin av norske journalister», skriver Fremover-redaktør Christian S. Andersen.

Det er Ståle Lindblad som bommer i kritikken sin av norske journalister når han i en kommentar i Medier24 hevder at journalistene ikke har gjort jobben sin. Fordi han hopper bukk over en viktig del av faktasjekken: En vurdering av hvem som er avsender. Og fordi flere av mediene faktisk også gjorde mer enn å ukritisk sette en pressemelding på trykk:

NRK ringte næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og fikk «ingen kommentar», fordi Røe Isaksen visste at det ikke var sant. I stedet for å fortelle det til NRK, ga han beskjed til Innovasjon Norge om at de måtte gjøre seg til kjenne. Det skulle de, men først ville de «vente litt til». De tilkjennega seg til slutt, men altfor sent. 1.650 artikler for sent.

Aftenposten Juniors journalist ringte også Røe Isaksen. Selv da ble de ikke stoppet. Tvert imot. Røe Isaksen svarte på spørsmålene fra Junior, uten å røpe at det hele var et PR-stunt iscenesatt av Innovasjon Norge og PR-Operatørene. Riktignok svarte Røe Isaksen på fakta om hvorvidt det å kunne kvitte seg med tiden faktisk er mulig, men han kunne ha hintet til Aftenposten Juniors journalist om at PR-stuntet var nettopp et stunt.

iTromsø hadde 5. juni et lengre intervju med han som er fremstilt som primus motor bak initiativet om å gjøre Sommarøy til tidsfri sone, Kjell Ove Hveding. Avisen intervjuet Hveding og brukte sin egen fotograf til å ta bilde av ham. Hveding svarer til og med utfyllende på hvordan det vil fungere å kaste klokkene i praksis.

Jeg skal gi Lindblad rett i én ting: Selvsagt er det journalistenes jobb å faktasjekke det som sendes til redaksjonene. Men Lindblad insinuerer at det ikke skjer i dag. Det er feil. Journalistene gjorde jobben sin i Sommarøy-saken fordi en del av jobben også er å skille mellom tvilsomme og troverdige kilder. Og helt fram til i dag har Innovasjon Norge vært en troverdig kilde.

Lindblad skriver i sitt innlegg: «Ukritisk gjengivelse av NTB-saker og pressemeldinger blir mer og mer vanlig i hardt pressede norske redaksjoner.» Nei, det skjer ikke ukritisk, men jo; redaksjonene i norske og utenlandske medier er hardt presset. Hovedproblemet er at Innovasjon Norge har utnyttet dette. Bevisst eller ikke. Innovasjon Norge er en kilde man har grunn til å stole på, og den tilliten mediene har til statseide Innovasjon Norge er blitt misbrukt i denne kampanjen. Det skal være 1.479 aviser som har omtalt stuntet, og det viser først og fremst hvor ufin metode Innovasjon Norge har brukt.

Og for å bare utdype litt hvor ufin metode som er brukt: Det er noe som heter at hvis man skal lyve så skal man gjøre det med desimaler. Og det gjorde Innovasjon Norge til gagns. Detaljnivået til Innovasjon Norge var omfattende: Fiktive folkemøter, en konstruert «folkeaksjon» med opphenging av klokker på brua til Sommarøy og troverdige bilder. Ja selv en fiktiv overrekkelse av underskrifter til stortingsrepresentant Kent Gudmundsen. Løgnen var til slutt komplett, og den ble vanskeligere og vanskeligere å gjennomskue.

Hvis hensikten ikke var å lure mediene skulle Innovasjon Norge ha spart på slike falske detaljer. Konsekvensene er mange og alvorlige: Jeg tipper de fleste norske redaksjoner kommer til å gå en ekstra runde når de nå får tilsendt noe fra Innovasjon Norge. Journalistfaglig er det selvsagt bra, men med tanke på hvem avsenderen er skulle det vært unødvendig.

Medienes troverdighet er svekket etter dette stuntet. Når Aftenposten Junior må gå ut å beklage at de trykket en sak som var feil gjør det også noe med avisens troverdighet. Og det er Innovasjon Norge som har påført avisen denne skrapen.

Til slutt har du Sommarøy. I en sak om at Sommarøy-artikkelen de selv publiserte bare var et stunt, må CNN Travel forklare at det ikke også er løgn at solen er oppe hele døgnet mellom mai og juli på Sommarøy, og at solen er borte på vinteren. Hvor mange potensielle turister tviler nå på hele konseptet med midnattssol på grunn av Innovasjon Norges løgn?

PR-stuntet har eksplodert i ansiktet på Innovasjon Norge, og har dessverre lagt Sommarøys omdømme i ruiner for mange. I nord har en Fremover-leser foreslått å bruke hashtagen #droppsommarøy i sinne over hvordan Innovasjon Norge har lurt hele verden. La oss håpe det blir med ideen denne gangen – slik Innovasjon Norge burde ha latt det bli med ideen da fant på å sende falske nyheter til pressen.

Til toppen