Document.no-redaktør Hans Rustad. Arkivfoto
Document.no-redaktør Hans Rustad. Arkivfoto (Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix)

- Juks og fanteri, raser Redd Barna. Document.no endret på NTB-sak og omtalte asylbarn som «asylbarn»

- Skjerp dere, Document. Dere driver med juks og fanteri, raser kommunikasjonssjef Line Hegna i Redd Barna. - Beklager, svarer Document

Nylig var Redd Barna omtalt i en artikkel fra nyhetsbyrået NTB, under tittelen «FNs barnekomité bekymret for Norges behandling av asylbarn».

Da nettavisen Document.no plukket opp saken, endret de på overskriften ved å legge inn anførselstegn på «asylbarn».

 

- Juks og fanteri og uakseptabelt

Det får kommunikasjonssjef Line Hegna i Redd Barna til å reagere kraftig. De tror at Document endrer overskriften fordi de hevder det er ikke er snakk om barn, men voksne.

- Vi i Redd Barna synes det er alvorlig at innholdet fra NTB blir endret på denne måten. Vi ble sjokkert når vi så det, og det forandrer konteksten og meningsinnhold. Det er svært viktig for oss at det ikke skjer, sier Hegna og fortsetter:

- Dermed går det fra å være en objektiv beskrivelse av en gruppe barn og ungdom - til å fremstå som at NTB stiller spørsmålstegn om dette egentlig er asylbarn. Vi kjenner Document.no sin mening, så vi vet at det har tatt et standpunkt her. De mener jo at det ikke er barn, men voksne, men det finnes det ikke bevis på. Når de fremstiller det slik, så tillegger de NTB-saken en annen mening.

Da saken kom opp i Redd Barna sine medieovervåkningsverktøy,  gjorde organisasjonen NTB klar over saken. 

- Hva er ditt budskap til Document?

- Skjerp dere. De står selvfølgelig fritt til å skrive og publisere saker som de vil, men vi forventer at de ivaretar prinsipper for god ivaretakelse av informasjon og at det er etterettlige. De må rett og slett slutte å skrive om saker på denne måten, for det er juks og fanteri og helt uakseptabelt, sier Hegna.

 

- Uheldig, sier NTBs nyhetsredaktør

Nyhetsredaktør Ole Kristian Bjellaanes i NTB bekrefter at de har vært i kontakt med Document.no om saken. Han beskriver episoden som uheldig:

- Vi tok kontakt med redaktør Hans Rustad og ba dem fjerne anførselstegnet og vi påpekte at vi ikke likte den endringen. Jeg oppfatter at Rustad rettet seg umiddelbart, sier Bjellaanes.

- Er det ikke lov å endre NTBs overskrifter?

- Vi krever ikke at titlene våre skal gjengis ordrett, men i den grad i kan tenke at det ligger andre motiver bak, som å endre budskapet eller meningsinnholdet, så blir vi strenge. Det er ingen tvil om at anførselstegn rundt asylbarn kan oppfattes dit hen at Document.no har en annen mening om dette, sier nyhetsredaktøren.

- Opplever dere dette ofte?

- Vi har noen tilfeller, men ikke mange. Og det gjelder ikke bare Document.no, men også andre medier der vi har måttet påpeke at man ikke kan endre meningsinnholdet. 

 

- Vi har beklaget

Redaktør Hans Rustad i Document.no er forelagt kritikken og sier til Medier24 at de har beklaget overfor nyhetsbyrået.

- Vi har beklaget og er enige med NTB om at slikt ikke skal forekomme. Det er egentlig det jeg vil si, forteller han.

Til toppen