Schibsted-konsernet presenterer sine tall for 1. kvartal torsdag.
Og det er ikke lystig lesing for Schibsted fire abonnementsaviser:
Samlet omsatte avisene for 702 millioner kroner første kvartal, 11 prosent ned fra samme periode i fjor. 90 millioner er borte vekk fra omsetningen, og det er mer enn avisene har klart å spare så langt i år.
Det gir et driftsresultat (EBITDA) på bare 4 millioner kroner 1. kvartal - en driftsmargin på 1 prosent.
Konsernet rapporterer ikke lenger på enkeltmediehus for de fire avisene - så det er tilsynelatende ikke mulig å se hvilke av dem som gjør det best.
Men trenden fra 2015 var at Aftenposten fortsatt tjente penger. Et samlet driftsresultat på 4 millioner kroner kan da bety at Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende nå går i minus.
Bak tallene ligger en utvikling som er lite lystig lesing:
De totale annonseinntektene er ned 23 prosent i kvartalet.
Papirinntekter stuper med 26 prosent.
Nå faller også digitale annonseinntekter med 12 prosent.
Når de totale inntektene faller «bare» med 11 prosent, skyldes det at opplagsinntektene har økt - takket være økte priser og godt digitalt salg.
De fire Schibsted-avisene har nå 64.000 rene digitale abonnenter, melder konsernet i kvartalsrapporten.
Men fortsatt er det ingen av dem som kan vise til reell økning i beregnet opplag; her opplever alle nedgang 1. kvartal.
- Flere aktive abonnenter nå
Men med i opplagstallet er også et løssalg som faller sterkt - og beregnet opplag henger som kjent alltid litt etter den faktiske situasjonen.
For antall abonnenter øker nå, forteller Schibsted i kvartalsrapporten.
Ifølge rapporten har antallet rene digitale abonnenter doblet seg fra rundt 30.000 for ett år siden, til 60.000 i år, for de fire avisene. Det utgjør 17 prosent av alle abonnenter.
Og har sørget for at avisene nå ved utgangen av kvartalet hadde 2 prosent flere abonnenter enn for ett år siden - til sammen 355.000 aktive abonnenter.