SCHIBSTED: Aftenpostens publisher Espen Egil Hansen og Schibsted Norge-sjef Didrik Munch. (Arkivfoto)
SCHIBSTED: Aftenpostens publisher Espen Egil Hansen og Schibsted Norge-sjef Didrik Munch. (Arkivfoto) (Bilde: Gard L. Michalsen / arkivfoto)

Katastrofestart på året for Schibsteds regionaviser. Hver fjerde annonsekrone er borte

Men positiv abonnementsutvikling: De fire avisene har nå flere abonnenter enn for ett år siden.

Schibsted-konsernet presenterer sine tall for 1. kvartal torsdag.

Og det er ikke lystig lesing for Schibsted fire abonnementsaviser:

Samlet omsatte avisene for 702 millioner kroner første kvartal, 11 prosent ned fra samme periode i fjor. 90 millioner er borte vekk fra omsetningen, og det er mer enn avisene har klart å spare så langt i år.

Det gir et driftsresultat (EBITDA) på bare 4 millioner kroner 1. kvartal - en driftsmargin på 1 prosent.

Konsernet rapporterer ikke lenger på enkeltmediehus for de fire avisene - så det er tilsynelatende ikke mulig å se hvilke av dem som gjør det best.

Men trenden fra 2015 var at Aftenposten fortsatt tjente penger. Et samlet driftsresultat på 4 millioner kroner kan da bety at Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende nå går i minus.

(Nøkkeltall for abonnementsavisene. Offline/online inkluderer både annonser og opplag)
(Nøkkeltall for abonnementsavisene. Offline/online inkluderer både annonser og opplag)

LES MER om Schibsteds første kvartal: 

23 prosent annonsefall

Bak tallene ligger en utvikling som er lite lystig lesing:

  • De totale annonseinntektene er ned 23 prosent i kvartalet.
  • Papirinntekter stuper med 26 prosent.
  • Nå faller også digitale annonseinntekter med 12 prosent.

Når de totale inntektene faller «bare» med 11 prosent, skyldes det at opplagsinntektene har økt - takket være økte priser og godt digitalt salg.

De fire Schibsted-avisene har nå 64.000 rene digitale abonnenter, melder konsernet i kvartalsrapporten.

Men fortsatt er det ingen av dem som kan vise til reell økning i beregnet opplag; her opplever alle nedgang 1. kvartal. 

schibsted regionaviser opplag

- Flere aktive abonnenter nå

Men med i opplagstallet er også et løssalg som faller sterkt - og beregnet opplag henger som kjent alltid litt etter den faktiske situasjonen. 

For antall abonnenter øker nå, forteller Schibsted i kvartalsrapporten. 

Ifølge rapporten har antallet rene digitale abonnenter doblet seg fra rundt 30.000 for ett år siden, til 60.000 i år, for de fire avisene. Det utgjør 17 prosent av alle abonnenter. 

Og har sørget for at avisene nå ved utgangen av kvartalet hadde 2 prosent flere abonnenter enn for ett år siden - til sammen 355.000 aktive abonnenter. 

schibsted abonnenter
Til toppen