Kinoreklamen fortsetter oppturen. Og nå lanseres et nytt format med vind, regn, lyn, lukter og bevegelse

Kan reklame i 4DX gi enda sterkere effekt og opplevelse? I kveld debuterer Media Direct Norge og Infinitum med formatet på Ringen kino.

Kinobransjen er på offensiven, og byråene som formidler reklame til den store skjermen i godt slag: Ferske tall fra IRM denne uka viser at reklameomsetningen for kinoene økte med 16,1 prosent fra 2015 til 2016. Det gjør kino til en av de absolutte vekstsvinnerne, i et reklamemarked som går nedover. 

Dette er de samlede tallene, og ikke bare gjennom byråene som er tilknyttet Mediebyråforeningen

Og bransjen bruker denne anledningen til å lansere nye formater:

Fredag melder kinoreklamebyrået Media Direct Norge om reklameformatet 4DX som skal gi kinogjengeren opplevelser som vind, regn, lyn, lukter og seter i bevegelse (!).

Ronny Lieblein, Media Direct Norge.
Ronny Lieblein, Media Direct Norge.

- Det betyr nye muligheter og virkemidler for annonsører. Dette blir en helt ny kinoopplevelse. Her er det muligheter for å oppleve effekter som for eksempel vind, regn, lyn, lukter og bevegende seter. Vi er stolte av å være først i Norden og Nord-Europa med en slik reklamemulighet på kino, sier Ronny Lieblein, administererende direktør for MDN.

Infinitum, som eier pantesystemer, er først ute på det nye formatet, og premieren skjer på Ringen kino i kveld 10. mars.

Ronny Lieblein tror det nye formatet kan gi ytterligere vekst for kinoreklame, ettersom det ytterligere forsterker opplevelsen av å være helt tilstede og oppmerksom på budskapet.

- På sikt kan dette reklameformatet bli stort og viktig, men det vil tiden vise. For oss er det viktig å ligge langt fremme når det gjelder innovasjon og muligheter. Så vil vi se hva som virkelig tar av, og hva som ikke tar helt av. Slikt er vanskelig å spå, sier han.

 

Dette er forøvrig filmen som Infinitum debuterer med i 4X på Ringen kino i kveld - med en totalopplevelse som denne filmen ikke formidler:

 

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen