Ola Sigvardsson overrakte et brev til Facebook med forslag om at redaktørstyrte medier fikk "blankofullmakt" til å publisere uten moderering på Facebook. Til høyre media partnership-direktør Patrick Walker. (Foto: Gard L. Michalsen)

«Kjære Facebook, vi vil ikke følge reglene deres». Presseforbund fra 34 europeiske land ber om at redaktørstyrte medier ikke blir moderert

Aftenposten-sjef Espen Egil Hansen mener Facebooks avvisning av å kalle seg et medieselskap, gjør Mark Zuckerberg «mer naken enn keiseren uten klær». Nå vil europeiske medier slippe denne keiserlige makten.

Det var stor ståhei i forbindelse med Facebook-debatten under Norsk Redaktørforening sitt høstmøte i Oslo mandag.

Etter tre relativt lange innledninger var det også tid for en lang debatt - som det ikke kom veldig mye konkret ut av.

  • Se hele debatten i videovinduet lenger ned i saken.
  • Se også videointervju med reaksjoner på debatten nederst!

Facebooks media partnership-direktør Patrick Walker skapte stor interesse da han ankom NRs høstmøte på Thon Hotell Opera mandag.
Facebooks media partnership-direktør Patrick Walker skapte stor interesse da han ankom NRs høstmøte på Thon Hotell Opera mandag. Bilde:

Det mest konkrete som skjedde var kanskje innspillet fra AIPCE, Alliance of Independent Press Councils of Europe.

I brevet krever presseorganisasjonene at Facebook lar være å fjerne journalistisk materiale fra kontoer til redaktørstyrte medier. 34 pressenemnder rundt om i Europa er tilknyttet AIPCE, inkludert Norsk Presseforbund.

- Journalistisk materiale burde ikke bli redigert eller fjernet av Facebook, sa Ola Sigvardsson på vegne av AIPCE. Han er Allmänhetens Presseombudsmann i Sverige.

I brevet heter det blant annet (les hele brevet her, pdf):

When the providers of social media intervene against journalism they risk to damage the credibility of journalism. “Has the newspaper really told me everything I know? Or has Facebook taken any information away?” Questions like these offer a threat both to journalism and the credibility of the social platform.

There is no need to scrutinize and intervene against free and professional journalism in Europe. Almost every country has a code of ethics and an independent press council, which criticizes newspapers that break the code of ethics.

- Naknere enn keiseren med nye klær

Forspillet til mandagens debatt er den store krigsbilde-diskusjonen, som endte med at Facebook i september godkjente publisering av det ikoniske krigsbildet fra Vietnam-krigen.

Aftenpostens redaktør Espen Egil Hansen frontet kampen den gang, og brukte sin innledning før debatten til å prøve å etablere og klistre Facebook fast til merkelappen mediehus.

Han mente at nettsamfunnet ikke kan kalle seg bare et teknologihus:

- Når Mark Zuckerberg sier at Facebook ikke er et medieselskap, er han naknere enn keiseren når hans nye klær blir avslørt.

Se debatten her:

- Facebook er ikke internett

Patrick Walker er direktør for media partnerships i Facebooks region EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika). Han la i sin innledning vekt på å stå fast på at nettsamfunnet ikke er et mediehus.

Og beskrivelsen av Facebook som et sted hvor 2 milliarder mennesker over 13 år fra hele verden trygt kan kommunisere sammen.

- Det tar tid å få globale prosjekter riktig, og vi kan ikke uten videre si at deres verdier er mer riktige enn andres verdier.

- Vi vil at flest mulig skal kunne kommunisere. Facebook er ikke internett, men vi må ha retningslinjer - som kan gjelde for hele verden, sa Walker. Og la til:

- Vi er ikke en redaktør, det er dere som er redaktører for deres nettsider. Og vi har retningslinjer som er like for alle, det er ikke noen «VIP-tilganger».

Gjør endringer

Men kan det være aktuelt å vurdere en slik endring? Kan redaktører få en VIP-tilgang som gir dem blankofullmakt til å publisere på Facebook?

Debatt, fra venstre: Ordstyrer Sindre Østgård, Aller-redaktør Jan Thoresen, Egmont-redaktør Monica Lid, kulturminister Linda Hofstad Helleland - og Aftenposten-sjef Espen Egil Hansen.
Debatt, fra venstre: Ordstyrer Sindre Østgård, Aller-redaktør Jan Thoresen, Egmont-redaktør Monica Lid, kulturminister Linda Hofstad Helleland - og Aftenposten-sjef Espen Egil Hansen. Bilde:

Patrick Walker takket for innspillet fra europeiske presseorganisasjoner:

- Dette er akkurat det vi er ute etter - å få innspill som vi kan jobbe videre med og diskutere, sa han.

Han kunne imidlertid ikke love noen store endringer, og lot det skinne gjennom at Facebook er skeptisk til dette:

- Skal vi la redaktører få lov til mer enn andre? Selv om det bryter våre retningslinjer? Og vi har en global standard - skal noen redaktører få komplett frihet?

- Hvordan vurderer du en redaktør, og hvilke land skal dette gjelde for? Det er en god diskusjon, sa Walker.

facebook-debatt-02
Bilde:

Det han imidlertid kunne bekrefte, var nyheten som kom for noen uker siden: Facebook skal moderere sin moderering for å tillate flere bilder av nakenhet med mer, «som har nyhetens interesse».

Veldig konkrete spørsmål om nakenhet og eksempler kunne Patrick Walker ikke kommentere. På spørsmål fra en Reuters-journalist i salen ville han heller ikke kommentere detaljer rundt hvordan avgjørelsen om Vietnam-bildet ble tillatt.

Men Walker lovte altså som nevnt at Facebook nå holder på å forandre seg i modereringen av bilder og nyhetsinnhold:

- Vi skal forbedre prosessen, kommunikasjonen og farta.

Ikke helt fornøyde. Vi snakket med Aftenposten-sjef Espen Egil Hansen, kulturminister Linda Helleland og NR-styreleder Harald Stanghelle etter debatten:

Etter Facebook-debatten: Hva er dommen?

Posted by Medier24.com on 31. oktober 2016

Se også innlegg under selve debatten:

Kulturministeren snakker til Facebook. Se hele debatten live på Medier24.com

Posted by Medier24.com on 31. oktober 2016

Dear Mark - hva nå? Espen Egil Hansen innleder til Facebook-debatt. Se hele på Medier24.com

Posted by Medier24.com on 31. oktober 2016

Til toppen