Trygve Aas Olsen
Trygve Aas Olsen (Foto: Sturlason)

DEBATT

Kjære Frode Bjerkestrand, mener du virkelig jeg ta hensyn til «potensielle kunder» når jeg skriver?

«Nå har jeg opplevd det også: Bergens Tidendes kulturredaktør mener jeg må sensurere meg selv, på grunn av kundene mine», skriver Trygve Aas Olsen.

 

Annerledes kan jeg ikke tolke ditt svar, Frode Bjerkestrand, på min kommentar i går. For du skriver det rett ut:

«Kjære Aas Olsen: Burde ikke en fagmedarbeider ved IJ la være å spre fordommer om potensielle kunder?»

Svaret er nei. En fagmedarbeider ved IJ er fri til å ytre seg, og trenger ikke tenke på «potensielle kunder» først.

Akkurat slik en kulturredaktør i Bergens Tidende er fri til å spre fordommer om en fagmedarbeider ved IJ:

  • Jeg deltar i «Norgesmesterskapet i øvelsen ‘skaffe meg oppmerksomhet ved å skrive noe kategorisk og fordomsfullt på norske nettaviser.’»

  • Og jeg lyktes så bra med «min nedlatende kategorisering av en hel gruppe mennesker», at jeg sikret meg «fem minutt på Dagsnytt18».

  • Det er riktignok «vanskelig å forstå at Dagsnytt18 gidder å drive debatt på slike … tabloide liksomstandpunkter» som jeg forfekter.

  • Det er sånne som meg som er kulturjournalistikkens problem, for vi bidrar «så raust til å snakke ned kulturjournalistikk og kritikk».

Så til ditt råd om hva bør mene – i stedet for det jeg mener, som er «det siste kulturjournalistikken trenger akkurat nå».

Dette bør jeg mene: «Norsk kulturjournalistikk har vært altfor konservativ og sett på som en helt spesiell øvelse, altfor lenge.»

Her er mitt råd til deg: Sjekk fakta før du skriver. Jeg har skrevet en bok om at den er «sett på som en helt spesiell øvelse».

Jeg uttaler det jevnlig i intervjuer, jeg skriver det ofte – ja, jeg har sågar skrevet en to siders kronikk om temaet i din avis.

Og jeg lytter til flere «kulturjournalister her i landet», enn deg, for jeg holder kurs for dem: I Amedia, VG, Dagbladet og NRK.

Er det disse kundene du mener jeg «sprer fordommer om»? Jeg skjønner ikke helt hvordan, og de har aldri klaget selv.

Jeg har forresten også holdt kurs for kulturredaksjonen i BT. Men det var før din tid, da Hilde Sandvik var kulturredaktør.

Jeg frykter det ikke blir flere oppdrag fra dere nå, siden jeg ikke tok hensyn til deg som «potensiell kunde», før jeg skrev.

Så jeg får prøve med litt ros til slutt: Å skrive «noe kategorisk og fordomsfullt på norske nettaviser», det er en sjanger du mestrer.

Til toppen