Carl-Fredrik Joys
Carl-Fredrik Joys (Foto: Eirik Brekke)

DEBATT

Kjære programledere og journalister. Jeg har en oppfordring til dere

«Det slår meg hvor ensidig og snevert programlederne plukker ut sine intervjuobjekter», skriver Carl-Fredrik Joys.

I løpet av sommerferien som har blitt tilbrakt her i Norge, har det blitt en god del radiolytting, og det slår meg hvor ensidig og snevert programlederne plukker ut sine intervjuobjekter.

Det er nesten utelukkende folk fra deres egen «omgangskrets» som intervjues, representert ved artister, forfattere, journalister og andre programledere.

Dersom du er en komiker som skal ut med et nytt show, en musiker som skal lansere et nytt album, en forfatter som skal utgi en ny bok, en journalist som har skrevet en kronikk, eller en programleder som skal begynne i ny jobb, så er du sikret fyldige portrettintervjuer i NRK om dine nye planer.

Men disse «medieprofilene» bidrar med svært lite verdiskapning for vårt samfunn.

Tenk om alle våre dyktige kvinnelige og mannlige gründere kunne fått den samme gratisreklamen for sine nye produkter og tjenester og spennende planer fremover.

Det er disse gründerne som skal bygge velferdssamfunnet og skape fremtidens arbeidsplasser, og det er de som fortjener oppmerksomhet for å lykkes.

Her har vi mye å lære av USA, hvor gründere og bedriftsledere vies stor oppmerksomhet. Der er det personene som skaper arbeidsplasser og verdier for samfunnet, som er de store «rockestjernene».

Det kan sies mye om det amerikanske samfunnet, men det er intet annet system som har så stor kreativitet og kraft til å skape nye bedrifter og arbeidsplasser. Jeg tror mye av grunnen er det positive synet man har på entreprenørskap og verdiskapning, og som også reflekteres i mediedekningen.

Her er norske journalister og medier dessverre helt i bakleksen, med hederlige unntak av Dagens Næringsliv og Finansavisen.

Så kjære programledere og journalister: Jeg oppfordrer dere til å løfte blikket utenfor deres egen snevre omgangskrets innen medie- og populærkulturen, og tenke mangfold i valg av stoff og intervjuobjekter.

Dere har et viktig samfunnsansvar for å promotere våre fremtidige verdiskapere.

Til toppen