Lesertall og opplag:

Kjendispressen har «møtt grunnfjellet» - og det er fortsatt mulig å vokse i bladhylla. Sjekk vinnerne og alle tallene her

Hage, hjem og interiør er fortsatt vekstområde. Kamille og Dine Penger imponerer. Mens de kulørte ukebladene kan puste litt lettere.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Deler av den norske ukepressen har vært gjennom et blodbad siden årtusenskiftet. For eksempel falt Se og Hørs tirsdagsutgave fra over 300.000 i 2003 til 115.191 i 2015.

Hva viser tallene?

Opplagstall er et beregnet gjennomsnitt av antall solgte blader per utgave i 2017, for løssalg og abonnement samlet. Tallet beregnes ut fra inntekt, og gjennom en komplisert beregning som gjør at det ikke nødvendigvis samsvarer eksakt med antall solgte eksemplarer. 

Lesertall er en beregning av antall personer som leser bladet. Dette tallet kommer fra Kantar Medias store spørreundersøkelse Forbruker & Media

Det har også vært en betydelig konsolidering av titler, nedleggelser og noen nye har kommet til. 

Og kanskje har markedet møtt et slags grunnfjell, med riktig kurs på vei dit: For opplagstallene som Mediebedriftenes Landsforening kan presentere onsdag, viser at de aller rødeste tallene er borte. 

SE OGSÅ:

Se dagens presentasjon i Akergata fra 09.30: 

Riktignok er det mange som fortsatt faller, men for kjendisbladene Se og Hør og Her og Nå er nedgangen langt penere enn på det verste. Tirsdagsutgaven til førstnevnte blad holder seg såvidt over 100.000, og for sistnevnte blad er det nesten ikke nedgang å spore i det hele tatt. Hjemmet er forøvrig fortsatt landets desidert største ukeblad. 

For noen titler er det også imponerende vekst, særlig innenfor hjem og interiør. Opplagsvinnerne må sies å være Vakre Hjem og Interiør og Hageliv og Uterom. Men ikke minst også titler som Kamille og Dine Penger imponerer. 

Se alle tallene under - og lenger ned i saken også lesertall for ukebladene!

Powered by Labrador CMS