Kjetil Fless, ansvarlig redaktør i Naturpress.no fotografert under Arendalsuka 2018.
Kjetil Fless, ansvarlig redaktør i Naturpress.no fotografert under Arendalsuka 2018. (Ole Gunnar Onsøien)

Mediegründer

Kjetil Fless satser på nisjeavis om klima og miljø - betaler utgifter av egen lomme

Naturpress tjener foreløpig ikke penger, men jobber med å profesjonalisere redaksjonen.

- Vi mente å se at det var en ledig plass i det norske medielandskapet. Det finnes jo særpublikasjoner for det meste. Også nettsider som er miljørelaterte, men de er stort sett drifta av organisasjoner, sier Kjetil Fless

Han er ansvarlig redaktør for Naturpress.no, som skriver om klima-, miljø-, og ressurstemaer. Fless, og fem andre, startet i fjor sommer opp nettstedet på dugnad. 

– Fint lite av dette er betalt, og utgiftene er betalt av egen lomme. Vi har smått begynt med annonsering, og har planer for å ha en parallell virksomhet som kan understøtte driften, sier han. 

 

Allmenn målgruppe

Med Naturpress ønsker redaksjonen å lage en nettavis med en allmenn målgruppe, som skriver om miljøstoff i vid forstand. 

Avisa følger Vær varsom-plakaten, og har en plan om å melde seg inn i en presseorganisasjon slik at den blir underlagt PFU. 

– Selv om vi er små i dag, jobber vi for å profesjonalisere Naturpress så raskt som mulig, sier Fless. 

Responsen har ifølge Fless vært god på prosjektet, selv om han innrømmer at lesertallene foreløpig ikke er noe å skryte av. 

– Vi har fått mye positive tilbakemeldinger fra de som leser oss, men vi skulle gjerne ønske at trafikken gjenspeilet det samme, sier han. 

En typisk sak ligger mellom 100 og 300 klikk, men Fless forteller at de noen ganger treffer godt. Som en sak om fugledød som i vår dro 26.000 lesere. 

– Vi var også først ute om saken om delfinen som døde av plast på Nesodden. Den gikk i riksmediene, og ble til slutt lenka til i New York Times, sier han.

 

– Viss slitasje på dårlige nyheter 

På spørsmål om det er en vanskelig nisje å fylle, svarer Fless: 

– Det er først og fremst menigheten som er mest interessert i stoffet. Blant folk flest kan det tenkes at det er en viss slitasje på dårlige nyheter. Men vi prøver å blande de dårlige med de gode, og å skrive om teknisk innovasjon og andre positive trekk som skjer parallelt med det som er alvorlig, sier han. 

Fritt Ord har støttet Naturpress.no med 30.000 kroner. Pengene skal brukes på et prosjekt om miljøfotavtrykket til norsk bistand. Prosjektet føres i pennen av Tonje Merete Viken, og skal ende opp som en artikkelserie. 

Kjetil Fless har bakgrunn fra fagpresse og dagspresse, mens daglig leder Terje Lind Bjørsvik har bakgrunn fra filmbransjen. 

Til toppen