Redaktør Bjørgulv Braanen i Klassekampen.
Redaktør Bjørgulv Braanen i Klassekampen. (Ruud, Vidar)

Klassekampen kan bli større enn Dagbladet på papir om to år. Men Bjørgulv Braanen tror veksten flater ut allerede i 2018

- Det hadde jeg ikke trodd, sier redaktør Bjørgulv Braanen. - Helt irrelevant, svarer sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet.

Denne uken kom opplagstallene for norsk presse i 2017. Utviklingen viste i all hovedsak at papiret går ned og digitalt øker.

Men ikke for alle.

Klassekampen fortsetter sitt papireventyr med kontinuerlig vekst siden år 2000. I 2017 har de et godkjent opplag på 25.019, noe som er opp 1.605 fra året før og er opp sju prosent.

Sammenlikner man med Dagbladets papirutgave, så er det spennende lesning.

Tabloidavisen på Hasle hadde et godkjent papiropplag på 39.362, som er en nedgang på rundt 7.000 fra året før.

 

- Det hadde jeg ikke trodd

Dersom denne utviklingen fortsetter for begge avisene i to år til, så er Klassekampen større enn Dagbladet på papir i 2019.

- Det hadde jeg ikke trodd, sier redaktør Bjørgulv Braanen når han hører vinklingen.

Klassekampens nysatsing "Dagens" Foto: Faksimile

Han er selv opptatt av å heie fram andre medier som lykkes og er forsiktig med å spå fremtiden.

- Jeg ser at vi har vokst mye og Dagbladet har falt mye på papir, så det er ikke teoretisk umulig. Så vil Dagbladet si at det er det digitale opplaget som betyr noe og vi har jo satset kun på papir. Nå tvister vi litt om på det og går tyngre inn digitalt vi også. Men regnestykket er jo morsomt, humrer redaktøren.

-Hva tenker du om den utviklingen?

- Jeg gleder meg over alle aviser som har fremgang, enten det er digitalt eller på papir, for det betyr i all hovedsak bedre journalistikk. Også er det ikke slik lenger at man godter seg over andre aviser motgang, for jeg tjener ikke mer på at andre går ned. Det er plass til alle, så jeg ønsker Dagbladet lykke til videre.

 

Dagbladet: - Tror ikke det er mulig

Sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet blir forespeilet saken og den potensielle utviklingen:

Sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet. Bilde: Gard L. Michalsen / arkivfoto

- Det er ikke en sammenligning som jeg har brukt mye tid på, men det kan godt hende. Så tror jeg ikke at det er mulig, for det kan hende vi ikke har papir på det tidspunktet det eventuelt skulle skje, sier han og fortsetter:

- Vi opplever det som helt irrelevant i våre dager å telle papiropplag. Våre vurderinger er knyttet til totalen, slik at papiret er for oss bare èn plattform. Men den er fortsatt viktig og vi tjener masse penger på den. 

- Har dere gjort noen nye vurderinger rundt frekvens?

- Frekvensen er noe vi vurderer forløpende. Så har papiret fått et lengre liv enn vi har trodd. Men det er ikke der vårt fokus ligger - det er på det digitale. Vi forventer stor vekst på pluss i tiden fremover.

 

Veksten kan flate ut i 2018

- Klassekampen har vokst kontinuerlig siden 2000. Når flater det ut, Braanen?

- Jeg bekymrer meg for det hvert eneste år og det kan være allerede i år, for eksempel. Personlig har jeg trodd at det skulle komme tidligere. Når det er sagt så har vi også muligheter til å vokse fremdeles, der nøkkelen er en blanding av godt markedsarbeid og redaksjonelle satsinger, sier Braanen og fortsetter:

- Så har vi akkurat lansert en ny digital satsing, som kommer til å ta en del tid og ressurser, så det setter oss i en litt annen situasjon. Spørsmålet er om vi mister noe trykk på papir når vi nå også skal satse her. Fordelen vår har vært at vi har kunnet ensidig satse på papirutgaven, men nå må vi gjøre to ting samtidig og det gir oss noen utfordringer.

- Så veksten kan flate ut i 2018?

- Ja. Så frykter jeg alltid tilbakegang, mot vår administrerende direktør som alltid er positiv, ler han.

 

Har ikke noe digitalt mål

1. mars lanserte de sin ny digitale plattform «Dagens»

Ambisjonen har vært å skape noe annet enn den enkeltsaksorienterte nettavisen, og en digital leseopplevelse som tar med seg noe fra papirets redigerte virkelighet.

- Vi satser tungt på dette nå, i tillegg til vår eAvis og en åpen nettside. Vi planlegger ikke noen nye digitale produkter nå, fortsetter Braanen.

Det nye produktet skal prøve å få folk til å lese mer og bruke lengre tid på Klassekampen digitalt. Her skal avisen bruke en del kraft fremover, for å optimalisere den nye løsningen. 

- En av de kroniske problemene med digital lesning er at folk leser lite og bruker liten tid. Vi håper å kunne snu dette - og samtidig skape større lojalitet til merkevaren vår. 

Braanen peker på spesielt èn utfordring i deres digitale satsing, nemlig at de ikke lager løpende nyhetssaker gjennom døgnet, men har en redigert utgave. 

- Jeg ser jo Amedias strategi, med å pepre nyhetsdøgnet med nye saker hele tiden. Til slutt bryter folk betalingsmuren. Jeg føler at vår modell kler oss godt, men jeg er ikke helt sikker på det kommersielle ennå. Det skal vi jobbe videre med nå. 

- Hva er det digitale målet i Klassekampen?

- Vi har ikke noe mål digitalt, for vårt mål er opplagsvekst. Enten leserne vil ha papir eller digitalt, så ønsker vi dem velkommen, så målet vårt er ikke digitalt, men at vi har et tilbud til også dem som ikke liker papiret. 

Til toppen