Salgsdirektør i Instacall AS, Werhad Bejani.

– Telefonselgere har et ufortjent dårlig rykte

Salgsdirektør i Instacall, Werhad Bejani, er lei av at folk snakker ned en hel bransje og yrkesgruppe.

Publisert Sist oppdatert

Werhad Bejani jobber som salgsdirektør i Instacall AS, som selger mobilabonnementer via telefon.

Etter 12 år i telemarketing opplever han at telefonselgere har fått et ufortjent dårlig rykte i Norge.

– Vi gjør en viktig samfunnsoppgave, og det blir ikke verdsatt. Det vi gjør er å tilby alternativer til produkter og tjenester til forbrukeren som på best mulig måte skal ivareta deres interesser, sier Bejani til Salg24.

I den moderne verden hvor de fleste regninger trekkes automatisk i nettbanken, mener han det er viktig å gjøre kunden oppmerksom på at det finnes billigere og bedre tilbud der ute.

– Jeg tror mange har unødvendig dyre abonnementer uten at de tenker over det. Det trekkes fra kontoen hver måned uten at man legger merke til det. Det er for lite fokus på den viktige jobben vi faktisk gjør.

Bejani spekulerer i om det dårlige ryktet har med status å gjøre.

– Det er ingen som snakker om en telefonselger som tjener en million kroner i året. Men en lege, tannlege eller advokat som tjener det samme fortjener applaus. Det å jobbe med salg over telefon er en vanvittig krevende oppgave, og det er ikke gitt at man lykkes. Man snakker ned en hel bransje og en yrkesgruppe som jobber ekstremt hardt.

Han understreker viktigheten av at folk forstår at dette er et fag, og at det krever enorme mengder kompetanse for å mestre denne formen for salg.

– Du skal ha kommunikasjonsferdigheter og være spesielt flink til å avklare behov. Det er krevende og hardt arbeid, hvor du skal ha en mental styrke ut av en annen verden.

Bejani sammenligner det med toppidrettsutøvere.

– De ansatte må legge ned mengder med trening. Du må stå foran speilet hjemme å øve inn pitchen din. Du må tro på budskapet før du kan selge det til andre. Det er vanskelig for hvem som helst å møte opp på jobb, når den eneste garantien du har er at 90 prosent av kundene dine kommer til å si nei.

Kjefting, kontant avvisning og folk som slenger på telefonrøret før de har rukket å presentere seg, er hverdagskost for mange selgere. Hos Instacall har de derfor stort fokus på kompetanseutvikling og personlig utvikling, for å hjelpe selgerne å håndtere disse utfordringene.

– Det er spesielt en egenskap du bør ha som telefonselger, og det er at du evner å være positiv selv når du har en eller flere grunner til å ikke være det.

Uten å kunne røpe så mange detaljer, kan Bejani hinte om at de er i gang med et prosjekt som skal gjøre arbeidshverdagen til telefonselgere litt mer synlig.

– Nå har vi inngått et samarbeider med et produksjonsselskap som skal lage en TV-serie om selskapet vårt. Mange av de dårlige ryktene kommer av at folk ikke vet hva som foregår på innsiden av et callsenter. Nå skal vi invitere dem med bak kulissene.

– Tanken er at vi skal følge noen utvalgte selgere gjennom en periode. Både på innsiden av selskapet, hvordan de opplever det å jobbe som telefonselger, og hvilke mennesker de er på privaten. Jeg håper det kan bidra til at folk får litt mer respekt for yrket vårt, sier Bejani.

Powered by Labrador CMS