Mari Brenna Vollan fikk heder og ære under by:Larm fredag.
Mari Brenna Vollan fikk heder og ære under by:Larm fredag. (Foto: Lasse Bjørnstad)

Klassekampens Mari Brenna Vollan er årets musikkjournalist: – Et eksempel til etterfølgelse

Mari Brenna Vollan vant prisen for «Årets musikkjournalistikk 2019».

Klassekampen-journalist Mari Brenna Volla stakk av gårde med prisen for «Årets musikkjournalistikk 2019», som ble delt ut på by:Larm i Oslo fredag formiddag.

Vollan vant prisen - arbeidsstipend på 10.000 kroner - for artikkelserien «Lønnskamp bak spotlyset»

Prisen deles ut årlig av Musikkindustriens Næringsråd og by:Larm. Juryen besto av: Veslemøy Østrem (nyhetsredaktør i Vårt Land), Sandeep Singh (radioprogramleder), Tali Da Silva (reporter/kritiker i SVT) og Erik Egenes (pressesjef i by:Larm).

– Årets vinner viser at det kan gjøres gjennom ikke bare å skrive om selve musikken, men ved å belyse forhold bak denne og fremheve de som ikke alltid er fremst på scenen. Vi trenger journalister som gjennom sin dekning ønsker å opplyse og profesjonalisere en bransje og et kulturfelt som skaper stor entusiasme, noe alle som er glad i musikk tjener på, sier Cathrine Ruud, generalsekretær i Musikkforleggerne, i en pressemelding.

 

Slik var juryens begrunnelse: 

«Saken har satt søkelys på en lite kjent del av musikkbransjen, og løftet frem arbeidshverdagen til frilansmusikerne som en ofte oversett del av artistkarrierer. Artikkelserien skapte mye engasjement i ulike bransjefora, og førte også til at Sigrids selskap, Sala Music, varslet en opprydding i lønns- og arbeidsvilkår for artistens bandmedlemmer.

Redaksjonen tar med denne saken eierskap til saksfeltet på økonomiske forhold i musikkbransjen. Det er ikke nødvendigvis interessant hvilket selskap som er avslørt, men at saken avdekker en trend. Her er det gjort grundig research, og artikkelen belyser problemer som kun er toppen av isfjellet. Spesielt må det bemerkes at journalisten har fått musikere til å stå frem i en usikker bransje, der det er lett å miste oppdrag på å stikke seg frem og være “vanskelig”.

Selv om det gjøres mye for å formidle og promotere musikken i norske medier, holder denne saken et helt annet nivå. Vi må tørre å se videre og inn bak kulissene. Derfor er det så viktig med en dyptgående sak som fokuserer på de som står bak, ikke bare frontfigurene. Juryen mener denne type journalistikk må premieres og bli et eksempel til etterfølgelse».

Til toppen