Kampanje-redaktør Knut Kristian Hauger øker sin aksjemajoritet i selskapet.
Kampanje-redaktør Knut Kristian Hauger øker sin aksjemajoritet i selskapet. (Ole Alexander Saue)

Knut Kristian Hauger kjøper seg opp i Kampanje - to journalister selger seg ut og slutter

Knut Kristian Hauger overtar aksjene til Hilde Nyman og Erlend Fossbakken.

Ansvarlig redaktør og daglig leder i Kampanje, Knut Kristian Hauger, kjøper seg opp i  medieselskapet og overtar aksjene til journalistene Hilde Nyman og Erlend Fossbakken.

Nyman og Fossbakken - som begge hadde 28 prosent aksjer hver - slutter også i selskapet, melder Kampanje i en pressemelding. Med de 44 prosentene Hauger hadde fra før, blir han nå eneeier i selskapet. 

Hauger overtar aksjene gjennom sitt investeringsselskap Sablonville, men ønsker ikke å si noe om salgssummen eller kommentere selve prosessen.

Han avviser også overfor overfor egen nettside at det på nåværende tidspunkt er aktuelt å invitere inn eksterne eiere. 

 

Hilde Nyman, Knut Kristian Hauger og Erlend Fossbakken i Kampanje.

– Tiden var ikke for å gjøre noe annet

Trioen etablerte Kampanje som eget medieselskap for ti år siden.

– Vi er som det italienske bilmerket Lamborghini og kommer i en ny modell hvert tiende år. For i Kampanje skal alt tydeligvis skje i tiårsykluser, sier Hauger i pressemeldingen.

– Vi har vært arbeidskollegaer i nesten 20 år fra tiden i Egmont og partnere sammen i Kampanje Forlag i ti år. Men etter at vi sammen grunnla Kampanje som eget selskap, er tiden inne for å sette et nytt og langsiktig eierskap i Kampanje, fortsetter Hauger.

Både Nyman og Fossbakken begrunner salget med at «tiden var inne for å gjøre noe annet».

Hverken Nyman eller Fossbakken vil avsløre overfor Medier24 hva de skal gjøre nå.

– Jeg skal først ha litt fri. Det har vært en intens vår. Så får jeg se etter det. Så kan jeg gi lyd når jeg har noe mer konkret å melde om, sier Nyman.

– Nå skal jeg en tur hjem til Hommelvika og Trøndelag. Jeg ser fram til å ha noen uker fri før en svært spennende høst tar til, sier en hemmelighetsfull Fossbakken.

 

Satte omsetningsrekord i fjor

Kampanje la bak seg et sterkt 2018 med både omsetningsrekord på 14,6 millioner kroner og tidenes brutto driftsresultat på 2,56 millioner kroner, skriver de på egen nettside.

Resultatet kommer etter overskudd i ni av de ti siste årene.

I løpet av de siste ti årene har Hauger, Nyman og Fossbakken generert et akkumulert overskudd før skatt på 11,4 millioner kroner, opplyser selskapet.

Kampanjes regnskapstall: 2018: 2017: Endring i prosent:
Omsetning 14,60 mill 13,76 mill + 6,1
Brutto driftsresultat 2,56 " 1,90 " + 34,7
Driftsresultat 2,02 " 1,15 " + 75,6
Resultat før skatt 2,01 " 1,13 " + 77,8
 
Til toppen