Tre priser deles ut denne lørdagen

SKRÅBLIKK:

Jeg har jobbet lenge nok i mediebyrå til å snakke flytende internett, men her måtte jeg ty til Google

Marius Thorkildsen deler ut priser til nye medieplattformer, intervjuproblemer for God Kveld Norge, og søken etter svar hos Bodø/Glimt.

Publisert

Velkommen til Ukas Beste -medieprisene ingen har bedt om.

Ukas beste ubesvarte spørsmål

Sloss Bodø/Glimt-trener Kjetil Knutsen med Romas keepertrener Nuno Santos? Eller angrep Santos en uskyldig Knutsen? Dette har vært et ubesvart spørsmål etter Glimts seier mot Roma på Aspmyra i mars.

Eller, ubesvart og ubesvart. Journaliststudent ved UIB Jonas Ørbeck Sire skrev denne uken et debattinnlegg i Medier24 hvor han påpeker at norske sportsjournalister kanskje var noe raske til å konkludere med at Knutsen var uskyldig.

Ifølge Sire har dekningen av Bodø/Glimt-saken vært preget av at man har tatt Knutsens historie for god fisk, fordi han er norsk. Han peker på at det samme skjedde rundt dopingsaken til Therese Johaug fra 2016.

Sire konkluderer ikke selv på at Knutsen er uskyldig.

Imidlertid er han journaliststudent, og dermed også god til å stille spørsmål. Han undrer derfor: «Hva er nøytral journalistikk når vårt eget lands omdømme står på spill?».

Spørsmålet har inntil videre blitt møtt med gresshoppelyd. Noe som forundrer meg litt da man skulle tro at dette burde vært et veldig enkelt spørsmål å svare på, og at dette svaret ideelt sett burde vært «nei».

Når det imidlertid ikke kommer noe svar så tenker jeg at Sire kanskje traff blink, og selv om han ikke får svar så skal han hvert fall få pris!

Gratulerer!

Ukas minst forståelige lansering

Hva skal vi leve av etter at oljeplattformene stenges? Sannsynligvis medieplattformer. Det går knapt en uke uten at det lanseres en ny medieplattform. Både Norsk Toppfotball, Universitetet i Sør-øst Norge og Donald Trump har det siste året fått sine egne medieplattformer, og denne uken kom det enda en ny plattform.

Det er nå medieplattformen Teads som skal lanseres i Norge.

Og jeg må innrømme at jeg stusset litt da jeg leste om lanseringen, mest fordi jeg ikke forsto noen ting av hva som sto der.

Teads skal ifølge saken jobbe med Outstream video, og med hjelp av 100 milliarder datapunkter kan annonsører nå 1,9 milliarder mennesker globalt.

For det første, det er imponerende mange datapunkter og mennesker, men hva er det? Jeg føler egentlig at jeg jobbet lenge nok i mediebyrå til å snakke flytende internett men her måtte jeg ty til google.

Outstream video er så vidt jeg har klart å forstå video, bare at du ikke har bedt om det. Se for deg at du i stedet for en bannerannonse på VG får opp en video, det er på en måte outstream video.

Nå gjelder det bare å finne ut hvor medieplattformen kommer inn i dette, men så snart jeg finner det ut så kjøper jeg gjerne en outstream eller to.

Gratulerer med pris!

Ukas beste erstatning av et problem med et tilsvarende problem

Jeg har tidligere skrevet om God Kveld Norge. Tidligere har jeg spurte om det kanskje var litt rotete at programlederne på TV 2s kjendisprogram også var realitydeltakere i programmene som kjendisprogrammet rapporterte på.

Uavhengig av hva svaret var så har hvert fall God Kveld Norge vært nødt til å finne nye programledere etter at Sophie Elise Isachsen og Niklas Baarli ga seg i programmet.

Dette kunne jo vært en ypperlig anledning til å løse den gordiske kjendisknuten God Kveld Norge har hatt, men i stedet for å løse den har de heller strammet den ytterligere. De nye programlederne er nemlig også kjendiser. Denne uken ble det klart at Martine Lunde og Aleksander Sæterstøl tar over etter Isachsen og Baarli. Altså har de fått inn nye kjendiser! Og som om ikke det var nok er Lunde og Sæterstøl i tillegg kjærester.

Det er akkurat som om GKN-redaksjonen har tenkt at situasjonen med Isachsen og Baarli ikke var rotete nok, og konkludert med at det eneste dette mangler er et potensielt kjærlighetsdrama på toppen.

Hvem trenger å rapportere på reality, når man kan lage reality?

Gratulerer med pris!

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS